لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

اوباما: مبارزه با گروه حکومت اسلامی فقط جنگ آمریکا نیست


باراک اوباما پیش از ترک کاخ سفید به مقصد مقر سازمان ملل در نیویورک
باراک اوباما پیش از ترک کاخ سفید به مقصد مقر سازمان ملل در نیویورک

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه اول مهرماه تاکید کرد که جنگ علیه شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه ادامه خواهد یافت و وعده داد که در این مسیر حتی ائتلاف بزرگتری را شکل خواهد داد.

آقای اوباما پیش از ترک کاخ سفید به مقصد مقر سازمان ملل در نیویورک اظهار داشت: «یک بار دیگر باید برای همه روشن کنیم که هرکسی علیه آمریکا دست به توطئه بزند و به آمریکایی‌ها آسیب وارد کند، ما نخواهیم گذاشت تروریست‌هایی که مردم ما را تهدید می کنند فضای آرامی داشته باشند».

رییس جمهوری ایالات متحده افزود: «آمریکا افتخار می‌کند که دوش به دوش این دولت‌های متحد ایستاده است، و این، فقط جنگ آمریکا نیست».

به گزارش خبرگزاری رویترز، برای باراک اوباما مشارکت پنج کشور عربی در جبهه ائتلاف علیه ستیزه جویان افراطی در سوریه یک پیروزی سیاسی غیر منتظره محسوب می‌شود.

اعلام حملات هوایی با همکاری نیروهای هوایی کشورهای عربی به مواضع شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی در سوریه درست ساعاتی قبل از ورود اوباما به نیویورک جهت شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد.

این اجلاس به مدت سه روز و با مشارکت مقامات عالی کشورهای جهان از جمله حسن روحانی رییس جمهوری ایران برگزار می‌شود.

این گزارش می‌نویسد که همکاری با کشورهای عربی به صورت چشمگیری بر تلاش‌های اوباما جهت ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با گروه خودخوانده «حکومت اسلامی» (داعش سابق) تاثیر مثبت گذاشت. این ستیزه‌جویان آزادانه از مرز عراق و سوریه تردد می‌کنند و بخش‌های زیادی از خاک هر دو کشور را تحت کنترل خود دارند.

مقامات آمریکا می‌گویند کشورهای قطر، بحرین، عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی در حملات هوایی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی در سوریه، کشوری که از سه سال پیش درگیر جنگ داخلی است، مشارکت دارند.

با این حال رویترز می‌نویسد که باراک اوباما در اجلاس نیویورک با چالش‌های دیگری نیز روبروست، از جمله وی در اجلاس مقامات بلندپایه جهان درباره شیوع بیماری ابولا در غرب آفریقا صحبت خواهد کرد و دیدارهایی با مقامات کشور‌ها برای بحث پیرامون «کارشکنی‌های روسیه در اوکراین» انجام خواهد داد.

این گزارش می‌افزاید که این سه چالش عمده، کارایی سیاست خارجی اوباما را زیر سوال برده است و بر افکار عمومی مردم آمریکا در رابطه با مهارت وی در حل مسائل جهانی تاثیر منفی گذاشته است.

این گزارش همچنین به برنامه اوباما برای صحبت روز سه شنبه در مورد چالش تغییرات اقلیمی در اجلاس سازمان ملل اشاره کرده است، اما در مجموع می‌نویسد که مهم‌ترین موضوع در لیست کاری رییس جمهوری آمریکا موضوع تکیه بر ائتلاف جهانی علیه ستیزه جویان گروه حکومت اسلامی خواهد بود.

آمریکا از ماه گذشته میلادی ده‌ها حملات هوایی علیه مواضع این گروه افراطی در عراق انجام داده است، اما این برای اولین بار است که پایگاه‌های حکومت اسلامی در خاک سوریه مورد حمله قرار می‌گیرد.

رویترز همچنین به پافشاری اوباما به نقش آفرینی دیگر کشور‌ها در جنگ با حکومت اسلامی اشاره کرده است و می‌نویسد که به رغم خواست آمریکا، تعهدات عمومی متحدین آمریکا اندک است و میان همدیگر اختلاف مواضع نیز دارند.

فرانسه می‌گوید که تنها در حملات هوایی علیه داعش در عراق کمک خواهد کرد، عربستان داوطلب میزبانی آموزش نیروهای مخالف دولت سوریه توسط نظامیان آمریکایی است و نهایتا اوباما خواهان وارد شدن کشورهای بیشتری به ائتلاف شده است، از جمله ترکیه که یکی از اعضای ناتو است.

XS
SM
MD
LG