لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

شمخانی: ایران به زودی هدیه‌ای تقدیم ارتش لبنان خواهد کرد


علی شمخانی (نفر وسط) در دیدار با تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان
علی شمخانی (نفر وسط) در دیدار با تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در سفر به لبنان اعلام کرد که «ایران تصمیم گرفته است، هدیه‌ای به ارتش لبنان تقدیم کند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی شمخانی روز سه شنبه هشتم مهر تاکید کرد که «این هدیه تاخیر نخواهد داشت و پس از سفر قریب الوقوع وزیر دفاع (ایران) به لبنان اجرایی خواهد شد».

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز با استناد به گزارش خبرگزاری «ان ان‌ای» لبنان گزارش داده که ایران می‌خواهد تجهیزاتی را برای تقویت ارتش لبنان برای جنگ با گروه‌های افراطی جهادی پیشنهاد کند.

بر اساس این گزارش، آقای شمخانی این اظهارات را بعد از دیدار با مقامات عالیرتبه لبنان ایراد کرده است.

هنوز معلوم نیست که «هدیه» ایران به ارتش لبنان چه خواهد بود و چه تجهیزاتی را به این کشور لبنان تحویل خواهد داد، اما پیشنهاد ایران پس از آن مطرح می‌شود که عربستان و آمریکا قول ارائه کمک‌های مالی و تسلیحاتی بیشتری به ارتش لبنان داده بودند.

بنابر گزارش رسانه‌های ایران، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سفر به لبنان با حسن نصرالله رهبر گروه حزب‌الله، نبیه بری رییس مجلس و تمام سلام نخست وزیر این کشور دیدار کرده است.

در همین زمینه خبرگزاری مهر گزارش داده که آقای شمخانی پس از دیدار با نخست‌وزیر لبنان گفته است که که خط قرمز ما برای همکاری با لبنان، تثبیت ثبات و امنیت در این کشور است.

اظهارات وی در حالی است که گروه افراطی «حکومت اسلامی» (داعش سابق) ماه گذشته میلادی حملاتی به مرزهای لبنان انجام داد که تلفاتی جانی در پی داشت. به غیر از داعش، جبهه النصره وابسته به القاعده نیز در همین ماه حملاتی به لبنان در مناطق مرزی با سوریه انجام داد که با درگیری‌های خونین همراه بود.

رویترز می‌نویسد که گروههای جهادی بعد از تفاهم با لبنان بر سر آتش بس موقت عقب نشینی کردند، اما تعدادی از نظامیان و نیروهای پلیس لبنان را ربوده و با خود بردند. بر اساس این گزارش، تاکنون سه تن از افراد لبنانی ربوده شده اعدام شده‌اند.

ارتش لبنان قبلا کمک‌هایی از عربستان و آمریکا دریافت کرده است.

عربستان سعودی اواخر سال گذشته متعهد شد که سه میلیارد دلار کمک مالی به ارتش لبنان ارائه کند تا آن را صرف خرید تجهیزات نظامی از فرانسه نماید، اما این قرارداد هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

از طرف دیگر، عربستان ماه گذشته نیز پیشنهاد کمک مالی یک میلیارد دلاری برای خرید سریع تجهیزات نظامی توسط ارتش لبنان ارائه داد.

آمریکا نیز چشم به تقویت ارتش لبنان دارد و اخیرا اعلام کرد که موشک‌های «هل فایر» (آتش جهنمی) به لبنان تحویل داده و همچنین می‌خواهد ارتش لبنان را با هواپیماهای سبک تجهیز کند.

XS
SM
MD
LG