لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

مهم‌ترین اخبار موسیقی ایران در هفته‌ای که گذشت


غلامعلی کويتی‌ پور
غلامعلی کويتی‌ پور

موسیقی امروز: جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳

طبق معمول هر جمعه موسيقی امروز به مرور خبرهای مهم موسيقی ايران می‌پردازد. این هفته نشست خبری کنسرت غلامعلی کويتی‌ پور، همکاری نيروی انتظامی ايران با وزارت ارشاد در صدور مجوز برای کنسرت‌های موسيقی و اعلام مخالفت سخنگوی وزارت ارشاد با سبک موسيقی رپ از رويدادهای قابل توجه هفت روز اخير بوده است.

موسیقی امروز: جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:36 0:00
لینک مستقیم

بازگشت غلامعلی کویتی‌پور به صحنه

نشست خبری اولین کنسرت غلامعلی کویتی‌پور، خواننده و مداح معروف، دوشنبه ۱۷ آذرماه در سالن کنفرانس تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد.

غلام کویتی‌پور پس از لغو برنامه کنسرت خود در برج میلاد، قرار است این برنامه را ۲۶ و ۲۷ آذرماه در سالن وزارت کشور برگزار کند. در نشست خبری روز دوشنبه آقای کویتی‌ پور از معرفی قطعه‌های در نظر گرفته‌ شده برای اجرا در این کنسرت سر باز زد و گفت که ترجیح می‌دهد مخاطبان خود را غافلگیر کند.

او در این باره گفت: «آنچه در این کنسرت برای مخاطبان اجرا می شوند، اجرای یک قطعه عاشورایی است. البته این نکته را باید بگویم که بسیاری از مردم چه در داخل و چه در خارج از کشور تصور می‌کنند من آنچه می‌خوانم فقط اجرای قطعه‌های عاشورایی است اما من معتقدم مردم عواطف دیگری هم دارند که می‌توان در قالب اجرای قطعات اجتماعی برای آنها کارهایی را اجرا کرد، اگر چه همین آهنگ‌های اجتماعی هم بی‌ارتباط با فرهنگ معنوی عاشورا و مفاهیم انسانی نیست.»

خواننده خرمشهری در این نشست گفت: «خیلی ها شاید از بیوگرافی من خبر ندارند که من قبل از جنگ به شدت کار موسیقایی انجام می‌دادم و آنچنان که خیلی‌ها می‌پندارند با موضوع موسیقی غریبه نیستم.»

خواننده آلبوم‌های «غریبانه ۱ و ۲» در ادامه این نشست خبری بیان کرد: «من با این کنسرت می خواهم ۳۷ سال گذشته خود را از ذهنم به نوعی پاک کنم، زیرا در این مدت فضای این که بتوانم موسیقی را به صورت جدی کار کنم، نداشتم.»

همکاری پلیس و وزارت ارشاد در صدور مجوز کنسرت‌

روز سه‌شنبه هجدهم آذرماه رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی از تدوین شیوه‌نامه‌ای مشترک بین پلیس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که نحوه صدور مجوز کنسرت‌های موسیقی را مشخص می‌کند.

محمد مسعود زاهديان
محمد مسعود زاهديان

رئيس پليس امنيت اخلاقی ناجا افزود: «اين شيوه‌نامه مشترک، روندی مشخص و يکنواخت براي اجرای مقررات و قوانين برگزاری کنسرت‌ها است تا با کمترين مشکل شاهد برگزاری اين فعاليت فرهنگی باشيم. نظرات ناجا در رابطه با تدوين شيوه‌نامه به مرکز موسيقی وزارت فرهنگ و ارشاد ارائه شده است و منتظر جمع‌بندی و ارائه متن نهايی از سوی مرکز مذکور هستيم.»

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از امضای این تفاهم‌نامه‌ را کاهش «ناهنجاری» و جلوگیری از «برخی حوادث که در حاشیه کنسرت‌ها رخ می‌دهد» اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت ارشاد، مخالف موسیقی‌ رپ

حسین نوش‌آبادی همچنین در روز سه‌شنبه موسیقی رپ را «نماد موسیقی غرب و مخالف با فرهنگ ایران» خواند و گفت که موسیقی رپ «نداشتیم و نخواهیم داشت» و تاکنون هم مجوزی برای اجرای این نوع موسیقی صادر نشده است.

حسین نوش‌آبادی
حسین نوش‌آبادی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین نوش‌آبادی سخنگوی این وزارتخانه در این باره گفت: «بخش موسیقی پاپ جداست و ما این نوع موسیقی را با توجه به فرهنگ خود بومی‌سازی کرده‌ایم و کنسرت‌های آن نیز اجرا می‌شود، اما موسیقی رپ ترویج ناهنجاری و بی‌بندوباری است.»

این گفته‌های سخنگوی وزارت ارشاد در حالی است که پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی این وزارتخانه، شهریورماه سال جاری در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق وعده داد که قطعات و آلبوم‌های رپ در ایران مجوز می‌گیرند.

به گفته آقای ارجمند، موسیقی رپ «ریشه در فرهنگ ایران دارد. ما در فرهنگ‌مان ترتیل‌خوانی، رجزخوانی و بحر طویل‌خوانی داریم، حتی حماسه‌سرایان ایرانی که رجزخوانی یا شاهنامه‌خوانی می‌کردند به‌نوعی از موسیقی شبه‌رپ استفاده می‌کردند».

XS
SM
MD
LG