لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

وزارت کشور: بررسی ۱۹۱ هزار نفر برای شناسایی مظنونان اصلی اسیدپاشی


حسین ذوالفقاری
حسین ذوالفقاری

معاون امنیتی وزیر کشور ایران روز شنبه ضمن اشاره به این که هنوز مظنونان اصلی اسیدپاشی‌های اصفهان شناسایی نشده‌اند از بررسی «۱۹۱ هزار» نفر برای شناسایی عوامل این جنایت خبر داد و گفت که نمی‌توان درباره خروج متهم اصلی از کشور با «قاطعیت» سخن گفت.

به گفته این مقام، علاوه بر بررسی ۱۹۱ هزار نفر از «یک قشر»، موتورسیکلت‌های مشکی‌رنگ اصفهان، همه پرونده‌های طلاق و «تمام بیماران روانی اصفهان» برای شناسایی عوامل اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در این شهر بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۲۲ آذر، گفت که هنوز مظنونان اصلی حوادث اسیدپاشی اصفهان شناسایی نشده‌اند.

وی با اشاره به بررسی «۱۹۱ هزار» نفر از «یک قشر» در این پرونده افزود: «در این پرونده ما کارهای فنی از جمله چهره‌نگاری را انجام دادیم.»

آقای ذوالفقاری با بیان این که هم‌اکنون «کارهای آنالیز» برای شناسایی متهمان اصلی صورت می‌گیرد، افزود که با مجموع اقدامات انجام شده، افراد «مورد بررسی» به زیر صد نفر رسیده‌اند.

همچنین خبرگزاری فارس به نقل از آقای ذوالفقاری گزارش داده است که در این پرونده «تمام افرادی که سابقه قبلی داشتند، تمام بیماران روانی اصفهان، تمام پرونده‌های طلاق و حتی تمام کسانی که در استان اصفهان موتورسیکلت مشکی داشتند مورد ارزیابی قرار گرفتند».

در همین زمینه عبدالرضا آقاخانی، فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان، روز ۱۲ آذر گفته بود که پلیس بیش از «۱۷۰ موضوع» را درباره اسیدپاشی‌های این شهر دنبال می‌کند.

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، نیز روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، از وجود تعداد «قابل توجهی مظنون» در رابطه با اسیدپاشی‌ها در این شهر خبر داده بود.

معاون امنیتی وزیر کشور در ادامه سخنان خود گفت که چهره‌نگاری‌های انجام شده در اختیار مردم قرار گرفته تا در «امر شناسایی کار راحت‌تر باشد».

آقای ذوالفقاری درباره احتمال خروج متهم اصلی از ایران نیز گفت: «ما نمی‌توانیم این را به صراحت بگوییم و اظهارنظر قطعی در این زمینه وجود ندارد.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، روز یک‌شنبه، ۴ آبان، گفته بود که «به هیچ وجه» مدرکی درباره خروج متهم اسیدپاشی‌های اصفهان از استان اصفهان یا کشور وجود ندارد و «البته» مدرکی هم درباره حضور او در استان اصفهان هنوز وجود ندارد.

پس از گذشت نزدیک به دو ماه از انتشار اولین خبر درباره اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان هنوز عامل یا عوامل این اقدام دستگیر نشده‌اند.

در همین حال مهدیه گلرو، عضو کانون شهروندی زنان و از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی به اسیدپاشی‌های اصفهان، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، ۲۱ آبان، گفته بود که از ابتدای امسال تاکنون «۳۱۸ مورد اسیدپاشی» صورت گرفته است که اغلب عاملان آن دستگیر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG