لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

کری در پاريس: در پی دستيابی به توافقی محکم با ايران هستيم


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز شنبه ۱۶ اسفندماه با رد هرگونه اختلاف بين پاريس و واشينگتن بر سر توافق هسته ای با ايران گفته است که آمريکا و فرانسه تاکيد دارند که توافقی که اکنون مذاکره بر سر آن جريان دارد، می بايست توافقی محکم باشد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جان کری در يک کنفرانس خبری پس از ديدار با لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه در پاريس گفته است: ما (امريکا و فرانسه) ارزيابی يکسانی داريم.

وزير امور خارجه آمريکا در اين کنفرانس خبری تصريح کرده است: اگر فکر می کرديم که نياز بيشتری نيست که توافق را محکمتر کرد، الان يک توافقنامه می داشتيم، دليلی که الان توافقنامه هنوز امضا نشده اين است که معتقديم اختلافاتی وجود دارد که می بايست حل شوند. اقداماتی وجود دارند که می بايست انجام شوند تا اين توافق را محکم تر کنند.

به گزارش «فاکس نيوز» در اين کنفرانس خبری لوران فابيوس نیز گفته است: در برخی مسايل پيشرفت های حاصل شده است با اين حال اختلافاتی وجود دارد.

وزير امور خارجه فرانسه با اين حال تاکيد کرده است: اقداماتی در راستای بلندمدت تر کردن توافق حاضر و همچنين راستی آزمايی از برنامه هسته ای ايران می بايست صورت گيرد.

در همين حال، جان کری نيز گفته است: اين يک مذاکرات دو جانبه نيست و همه طرف های درگير در اين مذاکرات ايده ها و اطلاعات خود را در اين خصوص به اشتراک می گذارند.

وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرده است: ايران می بايست تصميم بگيرد که به جامعه بين المللی تضمين بدهد که برنامه هسته ايش صلح اميز است و در صدد دستيابی به سلاح اتمی نيست.

جان کری گفته است: ما دو هفته بسيار حساس پيش روی خود داريم.

جان کری پس از مذاکرات خود با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در سوييس به عربستان سفر کرد تا رهبران سعودی را در جريان مذاکرات خود با ايران قرار دهد. اکنون در پاريس نيز در ديدار با وزرای خارجه فرانسه، بريتانيا و آلمان گزارشی از روند مذاکرات خود با ايران در اختيار آنها قرار می دهد.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵، در سال ۲۰۱۳ به توافقی موقت در ژنو برای مساله هسته ای ايران دست يافتند. مذاکراتی برای دستيابی به یک توافق کلی (سياسی) تا ۲۴ ماه مارس (اوایل فروردین) بين ايران و اعضای گروه ۱+۵ و به ويژه آمريکا طی هفته های اخير برگزار شده است.

مهلت نهايی برای دستيابی به توافق جامع ژوئن سال جاری (نهم تيرماه) به پايان می رسد.

این در حالی است که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه، ۱۶ اسفند، گفته است که در مذاکرات اخیر میان او و وزیر انرژی آمریکا «بن‌بست‌های فنی» در مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ درباره برنامه و فعالیت اتمی ایران رفع شده است.

XS
SM
MD
LG