لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

رئیس‌جمهور افغانستان دستور تحقیق درباره آتش زدن یک زن در کابل را صادر کرد


اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان
اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان

اشرف ‌غنی، رئيس جمهور افغانستان، با محکوم کردن قتل و آتش زدن زنی ۳۲ ساله به نام فرخنده در مرکز کابل، به وزارت امور داخله اين کشور دستور داد تا درباره چگونگی اين حادثه تحقيق کند.

اين زن جوان روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفند، در اطراف مسجد شاه دو شمشيره توسط عده زيادی از مردان که او را به آتش زدن قرآن متهم کرده بودند، تا سر حد مرگ کتک خورد و سپس به آتش کشيده شد.

ويدئوهايی که از اين حادثه منتشر شده‌ تعداد زيادی از مردان پير و جوان را نشان می‌دهد که با سر دادن شعارهايی مانند «الله اکبر» و «زنده باد اسلام» و در حضور بی‌تفاوت ماموران پليس، زن جوان را با چوب و سنگ و چاقو به قتل می‌رسانند.

خانواده فرخنده گفته‌اند که دختر آنها از ۱۶ سال پيش با بيماری روانی درگير بوده است.

روزنامه هشت صبح (چاپ افغانستان) گزارش داده که در دستور رئيس جمهور اين کشور آمده که بايد کميسيون ويژه‌ای با عضويت تعدادی از «علمای دينی» برای بررسی اين حادثه تشکيل شود.

آقای اشرف غنی گفته است: «هيچ کسی نمی‌تواند از خود قاضی بسازد و به مردم جزا بدهد.»

رئيس جمهور افغانستان اجرای «مجازات خودسرانه» را «خلاف شريعت اسلامی و عدالت» توصيف کرده است.

دفتر رياست جمهوری افغانستان نيز اعلام کرده که دولت اين کشور «اين عمل مملو از خشونت را محکوم می‌کند و به صراحت اعلام می‌کند که تامين عدالت کار دادگاه‌های افغانستان است و با آنهايی ‌که بيرون از چارچوب قانون به صورت خودسر اعمال مملو از خشونت و هراس‌افکنی را انجام می‌دهند، برخورد جدی خواهد شد.»

روزنامه هشت صبح همچنين گزارش داده فردی که ادعا کرده بود، در قتل فرخنده دست داشته از سوی نيروهای امنيتی بازداشت شده است.

وزارت امور داخله (کشور) افغانستان، پيشتر از بازداشت چهار تن ديگر نيز در اين رابطه خبر داده بود.

با وجود اين، آن طور که در یکی از صفحات فیس‌بوک می‌توان دید، فردی به نام شريف بغلانی که مدعی به قتل رساندن فرخنده است همچنان و تا لحظه تنظيم اين خبر آزاد است و در صفحه فيس‌بوک خود به دفاع از عملش می‌پردازد.

در حالي که بسياری از کاربران افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی، اين اتفاق را محکوم کرده‌اند، بسياری ديگر از اتباع اين کشور و نيز مسئولان دولتی و حکومتی از قتل فرخنده حمايت کرده‌اند.

سخنگوی پليس کابل، رئيس کميسيون شکايات مجلس سنای افغانستان و معاون اداره اوقاف و زيارت، از مسئولان دولتی بودند که از قتل خانم فرخنده دفاع کردند.

سخنگوی پليس کابل بعدا از سخنان خود ابراز پشيمانی کرد.

(هشدار: برخی از تصاویر خشونت آمیز است و ممکن است برای بیننده آزارنده باشد.)

کشتن زنی در افغانستان به اتهام «سوزاندن قرآن»
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:04 0:00

XS
SM
MD
LG