لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

مذاکرات هسته‌ای لوزان؛ ایران و قدرت‌های جهانی به تفاهم دست یافتند

ایران و قدرت‌های جهانی در هشتمین روز مذاکرات هسته‌ای در لوزان سرانجام درباره چهارچوب توافق هسته‌ای به تفاهم رسیدند. بر این اساس فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مقابل دوربین‌های تلویزیونی بیانیه‌هایی را خواندند که کلیات این تفاهم را مشخص می‌کند. این بیانیه‌ها عنوان می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد تا در قبال آن همه تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای ایران لغو شود. ایران پذیرفته که تنها در تاسیسات هسته‌ای نطنز غنی‌سازی اورانیوم را انجام دهد، آن هم به صورت محدود. همچنین سایت فردو به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل خواهد شد و تمام مواد قابل شکاف از آن خارج می‌شود. راکتور آب سنگین اراک نیز با همکاری بین‌المللی بازطراحی خواهد شد. رئیس جمهوری آمریکا این توافق را یک توافق خوب نامیده که به گفته او مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود. وزیر امور خارجه آمریکا نیز امروز را روزی بزرگ توصیف کرده است.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان: «نام توافق دو مرحله‌ای را بيانيه مطبوعاتی گذاشتيم. در يک کلمه بايد گفت که اسب زين شده را داده‌ايم و افسار پاره تحويل گرفته‌ايم.»

گزارش نشریه بریتانیایی گاردین از شادی مردم ایران برای تفاهم هسته‌ای

عکسی که امروز در توییتر بارها بازنشر شد، جان کری را در کنار جان لنون، ترانه‌سرا و خواننده قطعه صلح‌طلبانه «تصور کن» نشان می‌دهد.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، جهان را به جایی با امنیت کمتر تبدیل خواهد کرد. این دلیلی است که باید به دنبال توافقی قوی بود که کاملا قابل اجرا، قابل راستی آزمایی و بر مبنای منافع ملی ما باشد.

پخش مستقیم سخنرانی باراک اوباما از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، بسیاری را شگفت‌زده کرد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، چارچوب توافق هسته‌ای با ایران را «گامی مثبت» توصیف کرد اما گفت که هنوز پرسش‌هایی باقی مانده که باید پاسخ داده شوند.

سرخوش از تفاهم هسته‌ای

وزارت امور خارجه روسیه: ما راه‌حل پیداشده را به عنوان تقویت کننده نظام حقوقی روابط بین‌الملل در نظر می‌گیریم؛ نشانه‌ای روشن از اینکه مشکل‌ترین مسائل و شرایط بحرانی از طریق تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک، قابل حل‌اند.

تهران - مقابل ساختمان وزارت امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه بریتانیا در عین حال تاکید کرد که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG