لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

«پيشروی بزرگ» حوثی های يمن با وجود حملات هوايی عربستان


شبه نظاميان حوثی و واحد های نظامی متحد آنها به رغم حملات هوايی سنگين عربستان و کشورهای متحد آن در دو هفته اخير، روز پنج شنبه ۲۰ فروردين مرکز يکی از استانهای جنوبی و سنی نشين يمن را تصرف کردند. ايران که از حوثی ها حمايت می کند حمله های هوايی را «جنايت» خوانده و خواستار انجام گفتگوهای صلح در يمن شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس حوثی ها با حمايت واحدهای نظامی وفادار به علی عبدالله صالح، رييس جمهور پيشين يمن، پس از چند روز مقاومت در برابر حملات هوايی و درگيری با قبايل سنی، شهر عتق مرکز استان نفت خيز شبوه در جنوب کشور را تصرف کردند. تصرف اين شهر اولين پيشروی مهم حوثی ها پس از شروع بمباران های هوايی از دو هفته پيش است.

عربستان سعودی و کشورهای عربی متحد آن با بمباران هوايی و مسدود کردن راه های دريايی اميدوارند شورشيان حوثی و واحد های نظامی متحد آنها را به عقب نشينی واداشته و شرايط را برای بازگشت عبدربه منصور هادی، رييس جمهور رسمی يمن به قدرت، فراهم کنند.

هدف نيروهای اتئلاف به رهبری عربستان عقب راندن شورشيان حوثی از بندر عدن در جنوب کشور است. عبدربه منصور هادی پس از فرار از پایتخت، صنعا، و پيش از ترک کشور در ماه گذشته، بندر عدن را پايتخت محلی و مقر استقرار خود اعلام کرد.

شورشيان حوثی و نيروهای وفادار به علی عبدالله صالح پس از چند روز نبرد سنگين در حال پيشروی به سوی عدن هستند.

اين درگيری عربستان سعودی و کشورهای سنی عرب حوزه خليج فارس را در مقابل ايران قرار داده که از حوثی ها حمايت می کند. ايران می گويد کمک های انساندوستانه در اختيار حوثی ها قرار می دهد و اتهام مسلح کردن آنها را رد می کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ادامه مداخله کشورهای منطقه خطر تبديل شدن اين مناقشه را که اکنون در سطح جنگ قدرت بين کشورهای منطقه است، به يک کشمکش شديد فرقه ای، همانند آنچه در عراق و سوريه در جريان است، افزايش می دهد.

آيت الله علی خامنه ای رهبر ايران در بيانيه ای که در وبسايت او منتشر شده با محکوم کردن حملات هوايی گفت: «اين جنايت است، کشتار جمعی است و از نظر حقوقی قابل تعقيب است.» او با هشدار به عربستان سعودی افزود: «سعودی ها بازنده می شوند و يمنی ها مقاوت می کنند و پيروز می شوند.»

حسن روحانی، رييس جمهور ايران روز پنج شنبه ۲۰ فروردين در سخنانی در تهران خواستار آتش بس در يمن و گفتگو برای حل بحران شد. حسن روحانی گفت:«من به کشورهای منطقه می گويم بياييد روحيه برادری داشته باشيم، بيايد به يکديگر و ملت های ديگراحترام بگذاريم. يک ملت با بمباران شکست نمی خورد.»

محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران نيز در سفر به اسلام آباد با نخست وزير پاکستان در باره مذاکره و آتش بس در يمن گفتگو کرد. آقای ظريف که روز چهارشنبه وارد اسلام آباد شد گفت ايران آماده کمک به گفت گوهايی است که هدف آن تشکيل دولت ائتلافی گسترده در يمن است.

XS
SM
MD
LG