لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

معاون فرمانده پلیس کشت خشخاش در ایران را تکذیب کرد


اسکندر مومنی
اسکندر مومنی

جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران روز چهارشنبه، ۲۳ اردیبهشت، در واکنش به انتشار گزارش‌هایی درباره کاشت خشخاش در بعضی مناطق ایران گفت که وجود گزارش رسمی در این باره «مورد تایید نیست».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اسکندر مومنی، معاون فرمانده پلیس ایران، تصریح کرد: «در این مورد اگر خبری به ما برسد بلافاصله مقابله خواهد شد، اما این که به طور رسمی گزارشی پیرامون کشت مواد مخدر در کشور داشته باشیم مورد تایید نیست و اجازه نیز داده نمی‌شود.»

دو روز پیش از این سخنان آقای مومنی، روزنامه شهروند، چاپ تهران، در گزارشی به نقل از یک مقام مسئول که نخواسته بود نامش فاش شود، از «افزایش» کاشت غیرقانونی خشخاش در ایران خبر داده بود.

به گفته این روزنامه، تریاک «خانی» که در ایران «پرطرفدار» است در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، یزد و کرمان به عمل می‌آید.

در همین زمینه یک کشاورز در شهرستان کازرون استان فارس به این روزنامه گفتهبود که کشاورزان و دامداران «بسیاری» را می‌شناسد که «به‌ تازگی گوشه‌‌ای از مزارع یا مراتع خود را به کشت خشخاش اختصاص داده‌اند».

به گفته این کشاورز که نامش ذکر نشده، «خشکسالی و بی‌فایده بودن کشت‌های سنتی» دو دلیل عمده‌ای است که کشاورزان ایرانی را به کشت خشخاش ترغیب کرده است.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، در سال ۸۶ با تاکید بر این که «کشت رسمی» خشخاش در اراضی کشاورزی ایران وجود ندارد در عین حال گفته بود که در ارتفاعات فارس و کهگیلویه و بویراحمد به دلیل رطوبت بالا و عدم امکان دسترسی آسان، « تعدادی سودجو در اراضی ملی و منابع طبیعی» اقدام به کشت خشخاش می‌‌کنند.

وی تاکید کرده بود که نیروی انتظامی با استفاده از عکس‌های ماهواره‌ای امکان انهدام این مزارع و دستگیری عوامل کاشت خشخاش را پیدا کرده است.

روزنامه شهروند در گزارش خود به نقل از کشاورزان، از کازرون در استان فارس، پیچاب، گچساران و باشت در استان کهگیلویه، نقاطی از دشت‌های خوزستان، مناطق شرقی استان کرمان و بیشتر نقاط یزد به عنوان «مناطق عمده» کشت خشخاش نام برده است.

به گفته این روزنامه، پیش از انقلاب اسلامی در ایران در بخش عمده‌ای از این مناطق خشخاش به صورت قانونی کشت می‌شده است.

این روزنامه همچنین به نقل از یکی از مغازه‌داران شهر کازرون که عضو بسیج بوده است خبر می‌دهد که نیروهای بسیج، پیش از این «از طریق گزارش‌های مردمی» متوجه کاشت خشخاش در یکی از زمین‌های دولتی شده بودند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی از دستگیری برخی افراد به جرم کاشت خشخاش منتشر شده است.

از جمله محمد حسنوند، رئیس دادگاه بخش هلیلان از توابع شهرستان چرداول در استان ایلام،روز یک‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، از دستگیری افرادی خبر داده بود که به گفته او۲۰۰ بوته خشخاش را در میان درختان بلوط کاشته بودند.

کشت خشخاش‌ در ایران جرم محسوب می‌شود و برای افرادی که برای چهارمین بار به این اتهام دستگیر شوند،مجازت اعدام نیز پیش‌بینی شده است.

XS
SM
MD
LG