لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

پنتاگون: ناوگان نظامی ایران کشتی عازم یمن را همراهی نمی‌کند


در حالی که فرماندهان نظامی ایران از حفاظت ویژه کشتی «ایران شاهد» خبر داده بودند، یک مقام ایالات متحده روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ناوگان جمهوری اسلامی تا این لحظه از همراهی این کشتی که عازم یمن است، خودداری کرده است.

تهران می‌گوید که کشتی «ایران شاهد» حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن است، اما سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون تاکید کرده که اگر محموله این کشتی کمک‌های انسان‌دوستانه است، باید به سمت جیبوتی برود، جایی که جایی که سازمان ملل متحد مرکزی را برای توزیع کمک‌های انسانی دایر کرده است.

یکی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش ایران پیش از این اعلام کرده بود که ناوگروه سی‌وچهارم ارتش جمهوری اسلامی به‌طور ویژه از کشتی «ایران شاهد» محافظت می‌کند.

اما خبرگزاری رویترز از قول استیو وارن نوشته که در مسیر حرکت کشتی «ایران شاهد»، ناوگان جمهوری اسلامی آن را تاکنون همراهی نکرده است.

ناوگروه سی‌وچهارم ارتش ایران متشکل از ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر است که روز ۱۹ فروردین برای ماموریتی ۹۰ روزه به خلیج عدن و تنگه باب المندب اعزام شد.

به گفته فرمانده ناوگروه سی وچهارم ارتش ایران، «این ناوگروه علاوه بر اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی، اسکورت کشتی‌های سایر ملت‌ها را نیز برعهده دارد چنان که قبلا یک کشتی هنگ کنگی را از چنگ دزدان دریایی نجات داده است».

اما در این میان اعزام کشتی «ایران شاهد» به یمن مناقشه‌انگیز شده است. مقامات هلال احمر ایران گفته‌اند که این کشتی حامل دو هزار و ۵۰۰ تن کمک‌های بشردوستانه است.

هیات نمایندگی دولت یمن در سازمان ملل اما اعلام کرده که ایران باید اجازه بازررسی این کشتی را بدهد و در غیر این صورت اگر این کشتی وارد آب‌های یمن شود، آن وقت تهران مسئول هر حادثه‌ای در رابطه با آن خواهد بود.

XS
SM
MD
LG