لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

درخواست بان کی‌مون برای ارجاع موضوع سوریه به دیوان بین‌المللی کیفری


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنان خود در مجمع عمومی خواستار ارجاع موضوع سوریه به دادگاه بین‌المللی کیفری شد و از آمریکا، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه و ایران به عنوان ۵ کشوری که «کلید اصلی» رسیدن به راه حلی سیاسی در مناقشه سوریه را در دست دارند، نام برد.

آقای بان افزود که موتور این مناقشه «قدرت‌های منطقه‌ای و رقابت‌هاست» و این مردم بی‌گناه سوریه هستند که بهای بمب‌های بشکه‌ای و تروریسم را می‌پردازند اما «هیچ‌کس نمی‌تواند از مجازات ارتکاب جنایات وحشتناک مصون شود».

او در عین حال هشدار داد که منابع در اختیار این سازمان برای پاسخ به نیازهای ایجاد شده بر اثر این بحران‌ها به هیچ وجه کافی نیست، و افزود که این نظام امدادرسانی بشردوستانه بین‌المللی نیست که از هم پاشیده، بلکه این نظام از نظر مالی «وضعش خراب است».

بان کی مون تأکید کرد که سازمان ملل فقط نیمی از منابعی را که برای کمک به مردم عراق، سودان جنوبی و یمن لازم دارد و تنها یک سوم آن را برای کمک به مردم سوریه در اختیار دارد.

دبیر کل سازمان ملل همچنین خواستار وحدت جهانی برای مقابله با «وحشیگری آشکار» گروه‌های افراطی، از جمله گروه «خلافت اسلامی» شد.

آقای بان همچنین با اشاره به جنگ داخلی یمن، «جنگ به نیابت از دیگران» را موتور ادامه وضعیت در یمن خواند.

او در مورد خطر ناشی از حل نشدن مسئله اسرائیل و فلسطینی‌ها نیز هشدار داد و بر اهمیت فشار بین‌المللی بر هر دو طرف برای حل این مناقشه تأکید کرد.

موضوع‌هایی که بان کی مون در سخنانش بر آنها اشاره کرد، بویژه، مسائل سوریه و یمن و آوارگان و پناهجویان از موضوع‌های محوری دیدارهای رهبران و دیپلمات‌های آمریکا، غرب، روسیه و ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی بوده و خواهد بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که از جمعه گدشته به نیویورک رفته است، گفته بود که در حاشیه این نشست، در مورد سوریه، یمن و مسائل منطقه‌ای گفتگو خواهد کرد.

گرچه سفر آقای روحانی به دلیل حادثه مرگبار منا، کوتاه‌تر شده و او با صرف نظر کردن از برخی دیدارهای برنامه‌ریزی شده، زودتر به ایران باز خواهد گشت.

آقای روحانی روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه رادیوی سراسری آمریکا (ان‌پی‌آر)، گفت که دولتش آماده بحث در مورد «برنامه‌ اقدام» مشترک در سوریه پس از بیرون راندن تروریست‌هاست.

در همین حال به گزارش خبرگزاری اینترفکس، وزیران خارجه روسیه و آمریکا روز دوشنبه در نیویورک درمورد سوریه، اجرای توافق هسته‌ای با ایران و مسائل دیگر خارومیانه گفتگو کردند و قرار است اوباما و پوتین نیز امروز گفتگو کنند.

همرمان، میخائیل باگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه از احتمال تشکیل جلسه «گروه تماس بین‌المللی» متشکل از آمریکا، روسیه، عربستان، ایران، ترکیه، و مصر در ماه اکتبر، ماه آینده، برای بحث درباره سوریه خبر داد.

به گفته او این گروه با نماینده سازمان ملل در امور سوریه همکاری می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، روسیه اخیراً بر اقداماتش برای حمایت از بشار اسد افزوده و می‌گوید بدون مشارکت دادن او در مذاکرات، مسئله سوریه حل نخواهد شد. موضعی که ایران نیز همواره بر آن تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG