لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

شمخانی: موافقم که دستگیری‌های اخیر سیاسی است


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید با این نظر که بازداشت‌های اخیر به قصد «تسویه حساب سیاسی صورت گرفته موافق است، اما رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است دستگیری‌های اخیر سپاه، سیاسی نیست.

شبکه اول تلویزیون ایران، شنبه شب ۱۵ آبان ماه، میزبان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و از جمله واکنش او به بازداشت‌های اخیر و «مسئله نفوذ آمریکا» پس از توافق هسته‌ای را جویا شد.

آقای شمخانی در پاسخ به سؤال مجری تلویزیون ایران درباره دستگیری چند نفر از فعالان رسانه‌ای به اتهام «نفوذ و جریان‌سازی یا ادارک‌سازی افکار عمومی» و این نظر که این دستگیری‌ها پس از برجام با «قصد تسویه حساب سیاسی و بزرگ‌نمایی» صورت گرفته، گفت که «من با این نظر موافقم».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:53 0:00
لینک مستقیم

در اظهار نظری مخالف با این سخنان، روز یکشنبه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، به خبرگزاری مهر گفت که «این گمانه‌زنی‌ها که گفته می‌شود این دستگیری‌ها سیاسی و مربوط به برجام است، قضاوت عادلانه و واقع‌بینانه‌ای نیست».

وی یادآور شده که «در کنار وزارت اطلاعات، یکی از مأموریت‌ها و مسئولیت‌های سپاه پاسداران حفظ امنیت کشور است، و با توجه به این ساختار قانونی، قطعاً دستگیری‌ برخی از خبرنگاران نفوذی بدون دلیل نبوده است».

براساس گزارش‌ها از صبح روز ١١ آبان تا کنون عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز ستون‌نویس روزنامه ایران، و سامان صفرزایی، خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا، بازداشت شده‌اند و سپاه بازداشت‌شدگان را عضای شبکه نفوذ غرب معرفی کرده است.

ابراهیم رئیسی، دادستان کل ایران، روز چهارشنبه ۱۳ آبان، از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم به دست آمریکایی» نام برده بود.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور، یک روز پیش از آن گفته بود که «باید به طور واقعی و جدی با هر گونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم» و «نباید عده‌ای با کلمه نفوذ بازی کنند».

جناجی کردن؛ «بدترین راه مقابله با نفوذ»

اما دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در گفت‌وگوی شنبه شب خود با شبکه اول تلویزیون ایران، تأکید کرد که بدترین راه مقابله با نفوذ «جناحی کردن آن» است.

آقای شمخانی این پرسش را مطرح کرد که «آیا هر تماسی با بیرون به مفهوم نفوذ است؟» و سپس یادآوری کرد که «بدترین راه مقابله با نفوذ، تنزل موضوع نفوذ به یک مسئله جناحی برای حذف رقیب است، چیزی که در این ایام برخی اوقات رخ داده است».

آقای شمخانی بحث «نفوذ» را مهم ارزیابی کرد و گفت: «اگر از شبیخون فرهنگی با وسعت فکری که ایجاد می‌کند فقط مبارزه با بدحجابی را بیرون بیاوریم، این تنزل دادن نظر رهبری است. نفوذ و اختلاف دو بحثی است که رهبری بعد از برجام به اشکال مختلف بیان کردند و درست هم هست».

او اضافه کرد: «شرایط تاریخی در وضعیتی است که ایجاد اختلاف و نفوذ مبتنی بر تضعیف را دنبال می‌کنند. اینکه از رسانه نفوذ صورت می‌گیرد وجود دارد و یک اصل است، اما نباید آنها را در خدمت و اختیار مقابله جناحی قرار دهیم. نباید کسی را فراتر از آنچه انجام داده متهم کنیم».

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین یادآور شد که «خوش و بش پسرخاله فلانی با عروس فلانی، یا نقشه صبحانه فلانی، اینها نفوذ نیست؛ اینها در حقیقت دق و دلی شخصی خالی کردن است و درست نیست. اینها اشتباه است».

آقای شمخانی همچنین در بخشی از این سخنان خود گفت که با همبرگر و مرغ سوخاری مخالف نیستیم اما با «تابوشکنی» مخالفیم، و افزود: «ورود کی‌اف‌سی و مک‌دونالد می‌تواند منجر به شکل‌گیری دیپلماسی سیاه باشد».

XS
SM
MD
LG