لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

استقبال آمریکا از انتشار سند بازطراحی راکتور اتمی اراک


تاسیسات راکتور آب سنگین اراک
تاسیسات راکتور آب سنگین اراک

مارک تونر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز دوشنبه دوم اذرماه با صدور بیانیه‌ای، از انتشار سند بازطراحی راکتور آب سنگین اراک استقبال کرده است.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، آقای تونر در این بیانیه تصریح کرده است: این سند گام مهمی در راستای عملیاتی کردن تعهدات ایران درباره راکتور اراک براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و یکی از اقدامات ایران پیش از «روز اجرای» (توافق هسته‌ای وین) است.

براساس توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، «روز اجرا» روزی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران کلیه تعهدات هسته‌ای خود که در برجام مشخص شده‌اند را انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است که بازطراحی راکتور آب سنگین اراک باعث خواهد شد تا نگرانی در خصوص مسیر دستیابی به پلوتونیم رفع شود.

مارک تونر اضافه کرده است: سند بازطراحی راکتور اراک که روز گذشته منتشر شد، چارچوب مشارکت‌های فنی در این پروژه را مشخص می‌کند.

وی اضافه کرده است که براساس این سند، آمریکا متعهد شده است به ایران در این زمینه خدمات فنی ارائه و طرح مدرن سازی راکتور اراک را بررسی کند. واشینگتن همچنین طراحی سوخت را بر اساس استانداردهای ایمنی، مطابق با قوانین ملی، که نگرانی‌ها از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را رفع می‌کند، برعهده خواهد داشت.

آقای تونر تصریح کرده است که آمریکا و چین همچنین به طور مشترک ریاست کارگروه پروژه اراک را برعهده خواهند داشت.

نمایندگان ایران، آمریکا و چین۲۶ مهر ماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که نوسازی و بازطراحی رآکتور اراک «با مدیریت و رهبری ایران» انجام خواهد شد.

تاسیسات آب سنگین اراک و موضوع خارج کردن قلب رآکتور و پر کردن آن با بتن به شکلی که مجددا قابل استفاده نباشد، قبل و بعد از توافق اتمی وین موضوع بحث و جدل‌های بسیاری بوده است.

غرب با این گفته که این تاسیسات می‌تواند پلوتونیوم قابل استفاده در سلاح هسته‌ای را تولید کند، خواستار تغییراتی ساختاری در آن بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش‌تر پس از توافق هسته‌ای در نامه خود به رئیس جمهوری ایران برای تائید توافق اتمی وین اعلام کردکه اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ آب سنگین اراک «تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.»

XS
SM
MD
LG