لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

اعلام همبستگی ناتو با ترکیه در ارتباط با سرنگونی جت روسی


«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو
«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو

با وجود آن‌که رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید ترکیه هواپیمای جنگی روسیه را خارج از حریم هوایی ترکیه هدف حمله قرار داده، دبیرکل ناتو این اظهارات را به طور کامل رد کرده و با ترکیه اعلام حمایت و همبستگی کرد.

ارتش ترکیه بامداد سه‌شنبه سوم آذر اعلام کرد که یک هواپیمای جنگی روسی که حریم هوایی ترکیه را در مرز سوریه نقض کرده بود، «پس از چندین بار اخطار» سرنگون کرده است.

در پی آن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با تأیید سرنگونی یک جت سوخوی ۲۴ این کشور توسط ترکیه، نقض حریم هوایی ترکیه را تکذیب کرده و گفت که این جنگنده «یک کیلومتر» داخل حریم هوایی سوریه سرنگون شده‌است.

آقای پوتین هم‌چنین افزود در حالی که کشورش در منطقه «در حال مبارزه با تروریسم» است، ترکیه «از پشت به روسیه خنجر زده است.»

اما به گزارش خبرگزاری رویترز، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری هرگونه گزارش مبنی بر این‌که این رویداد خارج از حریم هوایی ترکیه اتفاق افتاده را رد کرده و تأکید کرد که «ارزیابی ناتو با اطلاعاتی که از ترکیه دریافت کرده هم‌خوانی دارد.»

وی در ادامه با ترکیه اعلام «همبستگی» کرد و گفت که «ما از تمامیت ارضی هم‌پیمان خود در ناتو حمایت می‌کنیم.»

این نخستین بار از دهه ۱۹۵۰ میلادی است که یک کشور عضو ناتو یک هواپیمای جنگی روسیه را سرنگون می‌کند و چنین رخدادی در زمان شوروی نیز، از دهه یادشده به این‌سو، سابقه نداشته است.

به نوشته رویترز، ستاد مشترک ارتش روسیه روز سه‌شنبه خبر داد که خلبان روسی سوخویی که توسط ترکیه سرنگون شده در جریان فرود با چتر در سوریه، با شلیک از زمین کشته شده‌است.

به گفته ستاد مشترک ارتش روسیه، یک سرباز روس نیز حین عملیات نجات این خلبان جان خود را از دست داده است.

در همین حال خبر می‌رسد که وزارت دفاع روسیه به خاطر این رخداد، مناسبات نظامی خود با ترکیه را به حال تعلیق درآورده و از قصد خود برای اعزام یک ناو جنگی به آب‌های سوریه در نزدیکی لاذقیه که مشرف به ترکیه است خبر داده است.

روز سه‌شنبه، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به تحولات مربوط به سرنگونی این جت جنگی ابراز نگرانی کرده و از تمامی طرف‌های درگیر خواست تا برای تنش‌زدایی حول این مسئله تدابیری اتخاذ کنند.

او ابراز امیدواری کرد که «با بررسی کامل و موثق، در مورد این حادثه روشنگری انجام شود و این امر بتواند از تکرار آن در آینده پیش‌گیری کند.»

در همین حال، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه نیز که در کاخ سفید دیدار دارند در یک نشست خبری از روسیه و ترکیه خواستند تا از تشدید تنش‌ها حول این موضوع خودداری کنند.

آنها نیز تأکید کردند که جزئیات این حادثه هنوز در حال مخابره است و ابعاد این حادثه هنوز روشن نیست.

از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که روسیه چند روز پیش از سقوط هواپیمای خود به‌دست ترکیه، بمباران مواضع اقلیت ترکمن سوریه را آغاز کرده بود؛ اقلیتی که احزاب عمده آن از متحدان ترکیه هستند.

به گفته این مقام‌های آمریکایی، روسیه در این منطقه بمباران‌های خود را متوجه «مخالفان بشار اسد کرده‌است و نه شبه‌نظامیان داعش.»

ترکیه اخیراً روسیه را متهم کرده بود که جنگنده‌هایش نیروهای ترکمن را در شمال سوریه بمباران می‌کنند و گفته بود که موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد داد.

«فرود اضطراری» بالگرد روسیه در سوریه

خبرگزاری رویترز هم‌چنین روز سه‌شنبه خبر داد که جنگجویان سوری مخالف بشار اسد در این روز با شلیک یک راکت ضد تانک به سمت یک هلی‌کوپتر روسیه، این هلی‌کوپتر را مجبور به فرود اضطراری کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، این هلی‌کوپتر در نزدیکی منطقه تحت کنترل حکومت سوریه در استان لاذقیه فرود آمده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه که مقرش در لندن است گزارش داده که این هلی‌کوپتر ابتدا با شلیک یک راکت مجبور به فرود اضطراری شده و راکت دوم آنرا نابود کرده است.

گفته می‌شود بالگرد ارتش روسیه ۱۰ سرنشین داشته که پیش از شلیک راکت دوم و نابودی هلی‌کوپتر توانستند از آن خارج شوند؛ روسیه هنوز این گزارش را تأیید نکرده است.

XS
SM
MD
LG