لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

مقام روسی: انتقال اورانیوم چهار درصدی ایران به روسیه تا پایان سال


سرگی ریابکوف در کنار محمدجواد ظریف
سرگی ریابکوف در کنار محمدجواد ظریف

خبرگزاری روسی ایتارتاس روز سه‌شنبه به نقل از معاون وزارت خارجه روسیه خبر داد که انتقال نزدیک به ۹ تن از اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران به روسیه «طبق برنامه تا پایان سال جاری» میلادی کامل می‌شود.

این خبرگزاری روز سه‌شنبه، ۲۴ آذرماه، به نقل از سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روند اجرای برجام، توافق اتمی جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱، را «به طور کلی مثبت» ارزیابی کرد.

به گفته آقای ریابکوف، روند انتقال بیش از هشت و نیم تن از اورانیوم چهار درصدی ایران تا پایان سال جاری میلادی یعنی حدود دو هفته دیگر «کامل خواهد شد».

پیشتر در اوایل ماه جاری رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داده بود که «توافق‌نامه» فروش ۹ تن اورانیوم با غلظت چهار درصد ایران به روسیه امضا شده و با فروش این سوخت ایران «عملا» وارد «کلوپ فروشندگان خدمات غنی‌سازی اورانیوم» در جهان خواهد شد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در روز سه‌شنبه، سوم آذرماه، گفته بود که «حدود ۹ تن اورانیوم غنی‌سازی‌شده به روس‌ها می‌فروشیم، پول غنی شدن تبدیل و ماده اولیه‌اش را می‌گیریم و مابه‌ازای آن ۱۴۰ تن اورانیوم طبیعی وارد می‌کنیم که رقم بسیار بالایی است».

پیش از معاون وزیر خارجه روسیه که نمایندگی این کشور در گروه ۵+۱ را نیز بر عهده داشت، نماینده این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز خبر داده بود که مسکو انتظار دارد توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی از ژانویه -ماه آینده- اجرایی شود و معاوضه اورانیوم غنی‌شده ایران با نوع غیرغنی‌شده آن از سوی روسیه تا پایان سال جاری میلادی انجام شود.

بر اساس توافق اتمی وین که ۲۳ تیرماه امسال منعقد شد، ایران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند که معاوضه اورانیوم غنی‌شده با نوع اورانیوم غیرغنی‌شده از جمله این تعهدات است.

سرگی ریابکوف روز سه‌شنبه همچنین خبر داده است که کار بر روی «مدرنیزه کردن تسهیلات غنی‌سازی فوردو» در نزدیکی شهر قم نیز در حال آغاز است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، پیشتر در روز سوم آذرماه به خبرنگاران گفته بود که تهران انتظار دارد توافق اتمی با شش قدرت جهانی تا اوایل ماه ژانویه ۲۰۱۶ یعنی تا حدود دو هفته دیگر وارد مرحله اجرایی شود.

پیش از آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دارد ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران را راستی‌آزمایی کند. اجرای مراحل اولیه توافق اتمی نیز تحت نظر این نهاد انجام می‌شود. در پی محدود کردن برنامه اتمی، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو خواهند شد.

لغو تحریم‌ها در روزی که به آن «روز اجرا» می‌گویند انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG