لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

ژاپن تحریم‌های هسته‌ای خود علیه ایران را لغو کرد


دولت ژاپن، دوم بهمن ماه، در پی اجرایی شدن «برجام» و برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه تهران را لغو کرد.

یوشی‌هیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن، در جریان یک کنفرانس خبری گفته است توکیو «می‌خواهد روابط و همکاری‌های خود با ایران را بیش از پیش افزایش دهد و از طریق روابط سنتی و دوستانه میان دو کشور، به صلح و ثبات در خاورمیانه کمک کند».

به گزارش خبرگزاری رویترز با برداشته شدن تحریم‌ها، بیمه‌های ژاپنی قادر خواهند بود تا داد و ستدها با ایران را بیمه کرده و شرکت‌های آن کشور می‌توانند در پروژه‌های جدید نفت و گاز شرکت کنند.

انتظار می‌رود توکیو و تهران توافق‌نامه تجاری تازه‌ای را نیز امضا کنند.

شرکت‌های پیشرفته سومین اقتصاد گسترده جهان، خود را برای بازگشت یا ورود به ایران آماده می‌کنند. روز پنج‌شنبه شرکت خودروسازی سوزوکی اعلام کرد در حال سنجش شرایط بازگشت به بازار ایران است.

دو طرف پیش از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ۲۶ دی‌ماه، تمهیداتی را برای افزایش مناسبات خود در پی گرفته بودند.

در تابستان گذشته، یک ماه پس از توافق اتمی در وین، هیئتی اقتصادی از ژاپن به ایران سفر کرد. وزیر خارجه آن کشور نیز اندکی بعد به تهران رفت.

در گرماگرم گفت‌وگوها و مذاکرات هسته‌ای نیز دولت ایران از ژاپن خواسته بود همکاری‌های خود را در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای افزایش دهد. ژاپن به طور گسترده‌ای از تاسیسات هسته‌ای برای تولید انرژی استفاده می‌کند و صاحب فناوری پیشرفته‌ای در این زمینه است.

در پی تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های یک طرفه آمریکا و غرب، ژاپن، از مشتریان اصلی نفت ایران، واردات انرژی از ایران را کاهش داد. طی سال‌های گذشته قطع همکاری برخی پالایشگاه‌ها یا شرکت‌های بیمه از جمله محدودیت‌های دیگری بود که توکیو علیه تهران اعمال کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی متحدان آنها، در سال‌های پیش تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران، به دلیل تردیدها در مورد نظامی بودن برنامه اتمی این کشور، وضع کرده بودند. ایران همواره تاکید می‌کرد که برنامه اتمی‌اش اهداف نظامی ندارند. در نهایت توافق اتمی و اجرایی شدن برنامه موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» در دولت حسن روحانی بود، که به تحریم‌های اتمی خاتمه داد.

XS
SM
MD
LG