لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

انتقاد تند اروپا و مصر از مصادره ده‌ها هکتار دیگر از اراضی فلسطینی‌ها


فدریکا موگرینی در کنار جان کری
فدریکا موگرینی در کنار جان کری

اتحادیه اروپا و مصر تصمیم دولت اسرائیل برای مصادره ۲۳۴ هکتار دیگر از اراضی فلسطینی‌ها در کرانه باختری را قویاً محکوم کردند.

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، ۲۷ اسفند، در بیانیه‌ای این اقدام را ادامه اشغالگری دولت اسرائیل و مانعی بزرگ در راه از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی نامید.

خانم فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز تاکید کرد که سیاست شهرک‌سازی از سوی اسرائیل همواره با مخالفت اتحادیه اروپا روبه‌رو بوده است.

لحن بیانیه اتحادیه اروپا علیه اسرائیل تندتر از معمول ارزیابی شده است.

در همین زمینه وزارت امور خارجه مصر نیز روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که اقدام اسرائیل در بزرگ‌ترین مصادره اراضی کرانه باختری، فلسطینی‌ها را بیش از گذشته سرخورده کرده و بر خشونت‌ها خواهد افزود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و موشه یعلون، وزیر امور نظامی اسرائیل، به تازگی تصویب کردند که ۲۳۴ هکتار از اراضی کشاورزی فلسطینی‌ها به توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری اختصاص یابد.

طبق مصوبه دولت نتانیاهو، اراضی اطراف بحرالمیت و حومه شهر فلسطینی‌نشین اریحا از جمله برای گسترش یهودی‌نشین «آلموگ» مصادره می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان نیز در روزهای گذشته این تصمیم دولت اسرائیل را نکوهش کردند، و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز این هفته قاطعانه خواهان عدول فوری اسرائیل از عملی کردن این تصمیم شد.

جامعه جهانی تاکید دارد که اراضی کرانه باختری باید برای کشور مستقل آتی فلسطینی‌ها محفوظ بماند.

اما دولت‌های اسرائیل تاکنون بی‌اعتنا به قوانین بین‌المللی از پس از اشغال کرانه باختری در سال ۱۹۶۷ ده‌ها یهودی‌نشین در اراضی اشغالی ساخته اند.

بنیامین نتانیاهو در سه دولت خود بیش از هر دولت قبلی این کشور به درخواست جامعه جهانی بی‌اعتنایی کرده است.

در همین زمینه سازمان حقوق بشری اسرائیلی «بتسلم» اعلام کرده است که یهودی‌نشین‌ها به ۴۲ درصد از اراضی اشغالی کرانه باختری سرایت کرده است.

تصمیم جدید دولت اسرائیل به مصادره ۲۳۴ هکتار از زمین هایی که کشاورزان فلسطینی روی آن زیتون پرورش می‌دادند در شرایطی اتخاذ شده که خشونت فزاینده میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ادامه یافته است.

روز پنج‌شنبه، ۲۷ اسفند، دو جوان فلسطینی که با چاقو به یک دختر ۲۰ ساله اسرائیلی در نزدیکی یهودی‌نشین آرئیل در کرانه باختری حمله کرده و او را از گلو زخمی کردند، در واکنش فوری نظامیان اسرائیلی، کشته شدند.

همزمان موشه یعلون، وزیر امور نظامی اسرائیل، روز پنج‌شنبه از سازمان امنیت داخلی این کشور خواست که اعضای جنبش «سکوت را می شکنیم» را با هدف آوردن آنها به دادگاه، مورد تحقیق قرار دهد.

جنبش یاد شده مصاحبه سربازان و افسرانی را منتشر می کند که عملکرد ارتش اسرائیل را در قبال فلسطینی ها فاش می‌کنند.

به گزارش هاآرتص، بنیامین نتانیاهو نیز گفته است که عملکرد این جنبش «مجرمانه» است.

بنیان‌گذاران و اعضای جنبش «سکوت را می‌شکنیم» تاکید دارند که با سیاست های دولت نتانیاهو مخالف هستند.

در همین حال نهادهای مردمی مخالف نتانیاهو می‌گویند که دموکراسی در این کشور با موانعی که دولت راستگرا برای فعالیت این نهادها ایجاد می‌کند در حال محدود شدن است.

XS
SM
MD
LG