لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

۱۳ نفر از نیروهای سپاه مازندران در اطراف شهر حلب کشته شدند


عکسی که وب‌سایت جام جم به «تروریست‌ها» منتسب کرده است و ظاهرا اعضای سپاه پاسداران را در اسارت نشان می‌دهد
عکسی که وب‌سایت جام جم به «تروریست‌ها» منتسب کرده است و ظاهرا اعضای سپاه پاسداران را در اسارت نشان می‌دهد

در حالی که وب‌سایت روزنامه جام جم از کشته و اسیر شدن تعدادی «قابل توجه» از نیروهای ایرانی در سوریه خبر داده و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی تعداد کشته‌شدگان را ده‌ها نفر اعلام کرده‌اند، سپاه مازندران در اطلاعیه‌ای ضمن تائید مرگ تعدادی از نیروهای ایرانی از مردم خواست به این آمارها «اعتنا» نکنند.

خبرگزاری فارس به نقل از مسئول روابط عمومی سپاه کربلای مازندران تعداد کشته و مجروح از میان نیروهای ایرانی را ۳۴ نفر اعلام کرده است.

به گفته حسینعلی رضایی، مسئول روابط عمومی سپاه مازندران، از این میان ۱۳ نفر کشته و ۲۱ نفر مجروح و زخمی شده‌اند. این مقام از مجروحان به عنوان «جانباز» نام برده است.

گفتگوی جواد کوروشی با حسین علیزاده در باره نظامیان ایرانی کشته شده در سوریه
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:01 0:00
لینک مستقیم

اما سپاه مازندران در اطلاعیه‌ای که روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت، در خبرگزاری ایسنا منتشر شد بدون اشاره به عدد مشخصی اعلام کرد که «در پی نقض آتش‌بس توسط عوامل تکفیری» در اطراف حلب سوریه و حملات آنها به شهرک خان‌طومان «تعدادی» از نیروهای ایرانی کشته شده‌اند.

سپاه پاسداران مازندران با این حال از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی خواست که برای «حفظ آرامش در جامعه» اخبار منتشر شده درباره قربانیان ایرانی در حلب سوریه را بازنشر نکنند و اعلام کرد که «گروه های تکفیری» برای «دریافت اطلاعات تکمیلی» از نیروهای ایران، «اقدام به انتشار اطلاعات ناقص از آنها در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند».

مقامات جمهوری اسلامی از همه گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با عنوان گروه‌های «تکفیری» نام می‌برند.

وب‌سایت بهارنیوز به نقل از خبرگزاری فارس تعداد کشته‌شدگان و مجروحان در این حادثه اخیر را جمعا ۳۴ نفر اعلام کرده است: ۱۳ کشته از «مستشاران سپاه» و ۲۱ مجروح.

در همین حال وب‌سایت فردانیوز در گزارشی خبر داد که در این درگیری‌ها «نزدیک به ۸۰ نفر» کشته شده‌اند که اغلب آنان نیروهای لشکر فاطمیون و حزب‌الله لبنان بوده‌اند.

به گفته این وب‌سایت، «بر اساس آمار تایید نشده ۱۷ نفر» از نیروهای سپاه مازندران نیز کشته شده‌اند.

روز جمعه گزارش‌هایی از مرگ ده‌ها نفر از نیروهای سپاه مازندران در حلب سوریه و شهرک خان‌طومان در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان منتشر شد.

عکس دیگری که جام جم منتشر کرده است
عکس دیگری که جام جم منتشر کرده است

در همین حال وب‌سایت روزنامه جام جم، وابسته به صداوسیما، روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که تعدادی «قابل توجه» از نیروهای ایرانی در حلب سوریه کشته و اسیر شده‌اند.

به گفته این وب‌سایت، «بخش اعظمی» از نیروهای کشته شده از «تیپ فاطمیون»، تیپ سپاه پاسداران متشکل از اتباع افغان ساکن ایران، و تعدادی نیز ساکن مازندران هستند.

با این حال سپاه استان مازندران با اشاره به منتشر شدن عکس تعدادی از نیروهای ایرانی کشته شده در سوریه از مخاطبان اطلاعیه خود خواست که به «عملیات روانی تکفیری‌ها» در شبکه‌های اجتماعی «بی‌اعتنا» باشند.

در این اطلاعیه تاکید شده است که «گروه‌های تکفیری برای تضعیف روحیه مقاومت و دریافت اطلاعات تکمیلی از... نیروهای مستشاری ایران، اقدام به انتشار اطلاعات ناقص از آنها در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند».

این سپاه وعده داد که «اطلاعات دقیق و تکمیلی آن‌گاه که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد و از سوی مراجع رسمی تایید» شود منتشر خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه، ۱۷ اردیبهشت، از تمدید آتش‌بس در شهر حلب برای سه روز دیگر خبر داده و آمریکا نیز روز جمعه خبر تمدید آتش‌بس در حلب برای یک روز دیگر را تایید کرده است.

در حالی آتش‌بس در حلب برای سه روز دیگر تمدید شده است که این شهر شاهد دو هفته درگیری شدید بود.

در همین حال به رغم برقراری آتش‌بس بین نیروهای دولتی و مخالفان حکومت بشار اسد، درگیری بین نیروهای ارتش و پیکارجویان جبهه النصره وابسته به القاعده در جنوب حلب ادامه داشته است.

XS
SM
MD
LG