لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

خامنه‌ای: حرکت انقلابی بدون حضور مستمر روحانیت ممکن نیست


آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید «استمرار نداشتن حضور روحانیت» موجب آن شد که مشروطیت و نهضت ملی شدن نفت به اهداف خود نرسند، اما در جمهوری اسلامی تداوم حضور روحانیون و علما، استمرار حرکت انقلاب را ممکن کرده است.

در دیدار روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه با طلاب و مدرسان حوزه‌های علمیه تهران، رهبر جمهوری اسلامی مدعی شده که «آمریکایی‌ها از اول انقلاب درصدد حذف روحانیت از حرکت عمومی ملت ایران بودند تا در مرحله بعدی حضور مردم در صحنه از بین برود و انقلاب به شکست بینجامد».

او با این حال گفته است که «هنر اما خمینی این بود که نگذاشت دشمن، حضور روحانیت را در حرکت عظیم انقلاب و پس از آن متوقف کند، چرا که در غیر این صورت نه انقلاب پیروز می‌شد و نه جمهوری اسلامی به حرکت خود ادامه می‌داد».

آیت‌الله خامنه‌ای این موضوع را به جنبش‌های موسوم به بهار عربی یا به تعبیر او «بیداری اسلامی» هم گسترش داده، و مدعی شده که «چون دشتگاه‌های دینی در آن کشورهامتفرق هستند، این کار استمرار نیافت و بیداری به نتیجه لازم نرسید».

لینک مستقیم

رهبر جمهوری اسلامی همچنین تأکید کرده که «استمرار حرکت صحیح و انقلابی کشور، بدون حضور مستمر روحانیت امکان‌پذیر نیست» و این موضوع دلیل تأکید مکرر او بر «ضرورت انقلابی بودن حوزه‌های علمیه» است.

آیت‌الله خامنه‌ای که پیشتر با وجود گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ تأکید کرده بود که همچنان یک انقلابی است و نه دیپلمات، در اسفند سال ۹۴، خواستار آن شده بود که حوزه علمیه قم همچنان یک «حوزه انقلابی و مهد انقلاب» باقی بماند و گفته بود در حال حاضر انگیزه‌ها و طرح‌هایی برای «انقلاب‌زدایی» از حوزه علمیه وجود دارد.

او پس از آن تأکید کرده بود که «باید از هرگونه تلاشی برای انقلاب‌زدایی از حوزه‌های علمیه احساس خطر کرد»، چرا که از نگاه او «اگر حوزه علمیه انقلابی نماند، نظام جمهوری اسلامی در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت».

این هشدار آیت‌الله خامنه‌ای پس از آن در اظهارنظرهای روحانیان محافظه‌کار نزدیک به وی نیز تکرار شد، و از جمله احمد خاتمی، خطیب جمعه منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در تهران، از آن ابراز نگرانی کرد که «هر کسی که یک نگاه اجمالی به صحن حوزه علمیه بیندازد می‌بیند که آن شور و هیجان مقدس انقلابی که در شأن حوزه علمیه قم و همانند اول انقلاب باشد، وجود ندارد».

در مقابل حسن روحانی به تازگی در دیدار با گروهی از معلمان بر تفاوت «اسلام انقلابی» یا «انقلاب اسلامی» تأکید کرده و با اشاره به دیدگاه مرتضی مطهری، از بنیانگذاران انقلاب اسلامی در این زمینه گفته است که «قائلان به اسلام انقلابی مطهری را به شهادت رساندند».

«فضای مجازی میدان واقعی جنگ است»

رهبر ایران در بخش دیگری از سخنانش فضای مجازی را در «افزایش شبهات دینی» مؤثر دانسته و گفته است که انگیزه‌هایی سیاسی برای «تزریق افکار غلط در ذهن جوانان» وجود دارد.

آقای خامنه‌ای در ادامه از «فضای مجازی» به عنوان «میدان واقعی جنگ» یاد کرده و افزوده است که «روحانیون و طلاب، باید مسلح و آماده وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند».

او جامعه‌ای را که در آن «همه تخصص‌های مورد نیاز وجود داشته باشد اما دینی نباشد»، را موجب خسران و مشکلات واقعی خوانده و روحانیت را مسئول «تبدیل جامعه به جامعه دینی» خوانده است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در این دیدار از طلاب و روحانیون خواسته است که «با کسب صلاحیت‌ها و آگاهی‌های لازم، در دنیای متفاوت امروز، خود را برا ایفای مسئولیت‌های تعیین‌کننده در جامعه آماده کنند».

XS
SM
MD
LG