لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

سیف: نمی‌شود ادعا کرد روابط بین‌المللی بانکی عادی شده است


ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران
ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، با بیان اینکه «طرف‌های غربی ملزم به اجرای کامل تعهداتشان در چارچوب برجام هستند»، یک بار دیگر تاکید کرده که جمهوری اسلامی «از دستاوردهای برجام راضی نیست».

آقای سیف، جمعه ۳۱ اردیبهشت در لندن به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که روابط بین‌المللی بانکی ما عادی شده است و ما در جهت تحقق صددرصد عادی سازی روابط بانکی با بانک‌های بین‌المللی تلاش می‌کنیم».

رئیس کل بانک مرکزی ایران برای شرکت در کنفرانسی به نام «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» به پایتخت بریتانیا سفر کرده است.

آقای سیف از عادی سازی کامل روابط بانکی با جامعه جهانی به عنوان «یکی از پیش نیازهای قطعی تحقق قراردادهای تجاری و پروژه‌هایی که اکنون در مسیر تفاهم به سر می‌برند» نام برده و گفته که طرف‌های مذاکره‌کننده نیز از «شرایط بانکی ما آگاهی داشتند و متعهد شدند که بلافاصله پس از اجرای برجام ارتباطات بانکی ما برقرار شود و ایران عضو جامعه بانکداری بین‌المللی شود».

رئیس کل بانک مرکزی گفته که «این روند اکنون با تاخیر مواجه شده» و افزوده است: «ما از دستاوردهایی که ظرف سه چهار ماه اخیر داشتیم راضی نیستیم».

آقای سیف در فروردین ماه نیز گفته بود که آمریکا و اروپا به تعهداتشان در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران عمل نکرده‌اند و هشدار داده بود که «اگر اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانک‌های بین‌المللی شود، توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد».

آن سخنان رئیس کل بانک مرکزی از جانب اصولگرایان و مخالفان توافق هسته‌ای به عنوان نشانه‌ای از کارشکنی طرف‌های مذاکرات هسته‌ای در اجرای این توافق قلمداد شد.

بسیاری از اصولگرایان مخالف توافق هسته‌ای خواهان آن هستند تا با استناد به شروط رهبر جمهوری اسلامی در اجرای این توافق و موارد دیگری مانند سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی، تهران این توافق را ملغی اعلام کند.

دولت حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، پس از توافق با قدرت‌های جهانی، از رفع کامل تحریم‌های مالی، بانکی و اقتصادی بین‌المللی علیه ایران سخن به میان آوردند اما به مرور زمان مشخص شد که برخی تحریم‌های گذشته آمریکا علیه جمهوری اسلامی که در چارچوب توافق اتمی قرار نداشتند، اجازه بهره بردن ایران از تمام مزایای این توافق را به آن نمی‌دهد.

آیت‌الله خامنه‌ای هم توافق اتمی و تبعات آن برای ایران را «خسران مطلق» توصیف کرده است.

در هفته گذشته، عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و رئیس ستاد اجرایی توافق اتمی، اذعان کرده بود که بانک‌های بزرگ اروپا هنوز «تعاملات» خود با بانک‌های ایران را آغاز نکرده‌اند و فقط بانک‌های کوچک اروپایی با ایران «تعامل» دارند.

XS
SM
MD
LG