لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

وزارت خارجه اسرائیل دیدار یک هیئت سعودی از این کشور را تأیید کرد


ژنرال بازنشسته انور عشقی، که اخیراً به اسرائیل سفر کرده، پیش از این هم در نشست شورای روابط خارجی در آمریکا، همراه با یک مقام اسرائیلی حاضر شده بود.
ژنرال بازنشسته انور عشقی، که اخیراً به اسرائیل سفر کرده، پیش از این هم در نشست شورای روابط خارجی در آمریکا، همراه با یک مقام اسرائیلی حاضر شده بود.

وزارت امور خارجه اسرائیل یکشنبه سوم مرداد تأیید کرد که مدیرکل این وزارت‌خانه در روزهای گذشته با هیئتی از عربستان سعودی که به اسرائیل رفته بود، دیدار کرده است.

این دیدار تماس بی‌سابقه آشکار میان دو کشوری است که با یکدیگر مناسبات رسمی ندارند.

به نوشته روزنامه هاآرتص، «تردیدی نیست که سفر هیئت سعودی به اسرائیل نمی‌توانسته بدون موافقت دولت عربستان انجام شود».

امانوئل ناخشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، گفت دوری گلد مدیرکل این وزارتخانه با ژنرال سعودی انور عشقی در هتلی در اورشلیم دیدار و گفت‌و گو کرده است.

بیانیه تأییدیه وزارت خارجه اسرائیل پس از آن انتشار یافت که رهبر اپوزیسیون و رسانه‌های این کشور از حضور هیئت سعودی در اسرائیل خبر دادند.

اسحاق هرتسوگ، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، یکشنبه سوم مرداد در مصاحبه با بخش عبری رادیو اسرائیل گفت، این نخستین بار است که هیئتی از عربستان بدون نگرانی از علنی شدن حضورش در اسرائیل با مقام‌های این کشور دیدار کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، اکثر اعضای هیئت سعودی را «چهره‌های آکادمیک» و نیز «تجار سعودی» تشکیل می‌دادند.

ژنرال انور عشقی که در ارتش و نیز وزارت خارجه عربستان خدمت کرده، پیشتر در آمریکا با مقام‌هایی از اسرائیل دیدار کرده بود اما این نخستین بار است که حضور او و هیئتی از عربستان در اسرائیل علنی می‌شود.

ژنرال سعودی اکنون رئیس، یک اندیشکده در جده است.

رهبر اپوزیسیون اسرائیل گفته بود، انور عشقی از مقام‌های اسرائیل خواسته است برای پیشبرد روند صلح با فلسطینی‌ها تلاش کنند تا بتوان اسرائیل را نیز در کنار کشورهای عربی قرار داد.

همزمان، زیپی لیونی وزیر خارجه پیشین اسرائیل گفت، کشورهای میانه‌روی عربی در حال تشکیل ائتلافی علیه ایران هستند و ورود اسرائیل به این ائتلاف را می‌خواهند.

خانم لیونی شنبه دوم مرداد در یک سخنرانی در مرکز اسرائیل گفت، آمادگی دولت‌های عربی برای همکاری با اسرائیل، مشروط به این است که دولت اسرائیل بن‌بست کنونی در مذاکرات سیاسی با فلسطینی‌ها را بشکند.

هاآرتص نیز نوشته است هدف از سفر هیئت سعودی به تل‌آویو، تشویق گفتمان در باره «ابتکار سیاسی عربی» است.

ابتکار سیاسی عربی طرحی است که سال ۲۰۰۲ از سوی ولیعهد وقت عربستان سعودی مطرح شد و دو بار به تصویب اتحادیه عربی رسید.

طرح صلح عربی بر اساس استرداد زمین‌های اشغالی در برابر صلح کامل میان همه کشورهای عضو اتحادیه عرب با اسرائیل تنظیم شده است.

بنیامین نتانیاهو گفته بود، برخی از مفاد، به‌ویژه بند «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی باید تغییر کند اما دبیرکل پیشین اتحادیه عرب این خواسته را رد کرده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، هیئت سعودی با هیئتی از اعضای اپوزیسیون کنست اسرائیل نیز به گفت‌وگو نشسته است.

اما فلسطینی‌های نماینده عرب‌های ۱۹۴۸ در مجلس اسرائیل، با انتقاد از هیئت سعودی، تأکید کرده‌اند که این رفت و آمدها «راهکار دو کشوری» و استقلال کشوری برای فلسطینی‌ها را از بین می‌برد.

از سوی دیگر، به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، ژنرال عشقی در روزهای گذشته در رام‌الله در کرانه باختری با محمود عباس رهبر تشکیلات فلسطینی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل در ماه‌های گذشته بارها گفته بود، زمان آن رسیده که کشورهای عربی مناسبات خود با اسرائیل را آشکار کنند.

دولت اسرائیل تأیید می‌کند که نزدیکی «کشورهای مهم عربی» در منطقه به اسرائیل «به خاطر نگرانی مشترک از ایران» است.

نزدیکی عربستان به اسرائیل در حالی است که مناسبات دولت سعودی با ایران از هفت ماه پیش قطع شده و هر روز نیز به سوی وخامت بیشتری می‌رود.

XS
SM
MD
LG