لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

«ممنوعیت فعالیت برخی سینماگران» به دلیل پخش تیرز آثارشان در شبکه‌های ماهواره‌ای


صادق لاریجانی و دادستان تهران در حال گفت‌وگو با تهیه‌کننده فیلم «کوچه بی‌نام» در جلسه دادرسی دهم خرداد.
صادق لاریجانی و دادستان تهران در حال گفت‌وگو با تهیه‌کننده فیلم «کوچه بی‌نام» در جلسه دادرسی دهم خرداد.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه در گزارشی نوشت که دادستانی به تازگی در نامه‌ای به سازمان سینمایی وزارت ارشاد برخی از سینماگران را به دلیل پخش تیزر آثارشان از شبکه‌های ماهواره‌ای «ممنوع الفعالیت» کرده است.

این گزارش بدون اشاره به جزئیات بیشتر در این زمینه، یادآوری شده است سینماگرانی که دادستانی فعالیت آنها را ممنوع اعلام کرده، این روزها فیلم‌هایی در حال اکران دارند.

ایسنا در تعقیب این موضوع، نظر حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را جویا شده و این مقام سازمان سینمایی با تأیید دریافت چنین نامه‌ای از دادستانی، «صحبت کردن در این زمینه را به بعد از جلسه‌ای که با سینماگران خواهد داشت، موکول کرده است».

در خرداد ماه امسال تهیه‌کنندگان سه فیلم سینمایی «کوچه بی‌نام»، «ابد و یک روز» و «۵۰ کیلو آلبالو» به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند، و ایسنا در آن زمان گزارش داد که دلیل این احضار «پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های‌شان در شبکه‌های ماهواره‌ای» بوده است.

در مورد فیلم «کوچه بی‌نام» در آن زمان تهیه کننده فیلم منصور لشکری قوچانی، اعلام کرد که شخص صادق لاریجانی رییس دستگاه قضایی، که همزمان از دادسرای رسانه و فرهنگ بازدید می‌کرده، در جلسه دادرسی حضور داشته و به گفته آقای قوچانی پیشنهاد کرده که «گروهی برای بررسی مشکلات سینما در حوزه تبلیغات راه‌اندازی شود».

با این حال اکنون پس از کمتر از سه ماه از این سخنان، بر پایه گزارش ایسنا دادستانی تهران راه حل را در ممنوع کردن فعالیت برخی از سینماگران جستجو کرده است.

ایسنا در گزارش خود در این مورد به سخنان معاون ارزشیابی اشاره کرده که اول مرداد ماه گفته بود «ظاهراً شبکه جم در اقدامی خودسرانه بار دیگر تیزر فیلم‌های سینمایی ایرانی را پخش می‌کند و در این شرایط، دستگاه قضایی می‌تواند از طریق مجامع بین‌المللی پیگیر این موضوع باشد».

این مقام سازمان سینمایی در آن زمان گفته بود: «به تازگی تعدادی از تهیه‌کنندگان سینما با بنده تماس گرفتند و گفتند شبکه جم بدون اطلاع آنان، تیزر فیلم‌هایشان را پخش می‌کند که این موضوع با اعتراض تهیه‌کنندگان ما روبه‌رو شده است».

پخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی در ماه‌های اخیر از جمله باعث توقیف موقت فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان شده بود اما در ۲۵ خرداد معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در نامه‌ای به حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی اعلام کرد که ادامه اکران فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» بلامانع است.

XS
SM
MD
LG