لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

کره شمالی یک موشک بالستیک از زیردریایی پرتاب کرد


رزمایش کره جنوبی و آمریکا از روز دوشنبه آغاز شده است
رزمایش کره جنوبی و آمریکا از روز دوشنبه آغاز شده است

در جریان رزمایش کره جنوبی و آمریکا، کره شمالی دست به آزمایش یک موشک بالستیک زده، که به‌وسیله زیردریایی، پرتاب شده‌است. مقام‌های سئول می‌گویند موشک تازه در مقایسه با موادر پیشین، «پیشرفته‌تر» است.

آزمایش موشک‌های «زیردریایی‌پرتاب» (اس‌ال‌بی‌ام)، در عین حال به دلیل آن‌که یافتن و رصد آن‌ها کار به مراتب سخت‌تری از مواضع زمینی‌ست، نگرانی مضاعفی را در کره جنوبی و متحدان آن کشور ایجاد می‌کند.

این موشک از شهر «شینپو» در شرق کره شمالی (شمال‌شرقی شبه‌جزیر کره) پرتاب شده و جایی اطرای دریای شرق/دریای ژاپن، در منطقه دفاع ِ هوایی ژاپن، فرود آمده است.

ارتش ایالات متحده نیز تائید کرده‌است که پیونگ‌یانگ بامداد سوم مرداد ماه آزمایش موشکی تازه را انجام داده و آن را به عنوان اقدامی «تحریک‌آمیز» محکوم کرده است.

کره شمالی، پیش از آغاز رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا در روز دوشنبه، تهدید «تهاجم پیشگیرانه اتمی» خود را نیز تکرار کرده بود.

ایالات متحده می‌گوید موشک بالستیک پرتاب‌شده که احتمالا از نوع کی‌ان-۱۱ است، تهدیدی برای منطقه شمال قاره آمریکا به‌شمار نمی‌رود. گری روز، از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفته است «این اقدام تحریک‌آمیز تنها نتیجه‌ای که دارد، افزایش مقابله جامعه جهانی علیه اقدامات منع‌شده جمهوری دمکراتیک خلق کره (شمالی) است.»

از سوی دیگر مقام‌های کره در مورد «پیشرفت» در روند آزمایش موشک تازه ابراز نگرانی کرده‌اند. خبرگزاری رسمی کره شمالی، یون‌هاپ، می‌گوید این موشک ۵۰۰ کیلومتر طی کرده است. طی ماه‌های گذشته کره جنوبی آزمایش‌های موشکی دیگری نیز کرده است که که ظن قوی می‌رود به وسیله زیردریایی انجام شده‌اند؛ در اردیبهشت ماه، که به گفته مقام‌های کره جنوبی تنها ۳۰ کیلومتر را طی کرد و عملا پرتابی «ناموفق» بود، یا در تیر ماه، که باز هم ارتش کره جنوبی گفت در همان مراحل اولیه ناموفق بوده‌است.

یون‌هاپ به نقل از تحلیل‌گران می‌گوید رسیدن به توانایی پرتاب موشک از طریق زیردریایی، به این دلیل که تا پیش از پرتاب پیدا کردن آن‌ها کار بسیار مشکلی‌ست، «تهدیدی تازه برای منطقه به شمار خواهد رفت».

طی پنج سال گذشته، از زمانی که کیم جونگ‌اون، تازه‌ترین عضو خاندان کیم، رهبری کره شمالی راه به دست گرفته‌، آن کشور بیش از ۳۰ آزمایش موشکی بالستیک انجام داده‌است.

شورای امنیت سازمان ملل در پی آزمایش هسته‌ای چهارم از سوی پیونگ‌یانگ، که آن‌هم در دوره رهبری کیم جونگ‌اون رخ داده، بر شدت تحریم‌های خود علیه آن کشور افزود.

کره شمالی در عین حال می‌گوید موفق شده مدل کوچک‌شده کلاهک‌های هسته‌ای را برای آن‌که به موشک‌های بالستیک وصل شوند، تولید کند. سئول و واشینگتن چندان این ادعا را جدی نگرفته و معتقد هستند پیونگ‌یانگ، هنوز قادر نیست کلاهک‌های هسته‌ای خود را پرتاب کند.

چین، مهم‌ترین حامی پیونگ‌یانگ، به طور معمول خواستار خویشتن‌داری در مقابل اقدامات کره شمالی و یافتن راهی برای بازگشت به مذاکرات اتمی با آن کشور است. در عین حال از پینونگ‌یانگ خواسته دست از اقداماتی که شرایط را وخیم‌تر می‌کند، بردارد.

XS
SM
MD
LG