لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

کره شمالی «سه موشک بالستیک به دریا پرتاب کرد»


رهبر کره شمالی در میان جمعی از فرماندهان آن کشور
رهبر کره شمالی در میان جمعی از فرماندهان آن کشور

خبرگزاری رسمی کره جنوبی می‌گوید، کره شمالی دست به پرتاب آزمایشی سه موشک بالستیک زده‌است؛ دو هفته پس از آنکه آزمایش موشکی آن کشور از طریق زیردریایی، با انتقادهای گسترده سئول و متحدانش روبه‌رو شد.

به گفته خبرگزاری کره جنوبی، یون‌هاپ، این موشک‌ها به سمت دریای شرق/دریای ژاپن پرتاب شده و لانچرها نیز در منطقه هوانگ‌جو، در شمال آن کشور قرار داشته‌اند.

به گفته ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، این آزمایش در بعد از ظهر ۱۵ شهریور انجام شده‌است. ​

هنوز مشخص نیست این موشک‌ها از چه نوعی بوده و چه فاصله‌ای را پیموده‌اند.

این آزمایش موشکی ساعاتی پس از آن انجام شده‌است که پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و شی جین‌پینگ، همتای چینی او، در جریان گردهمایی سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در چین، دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، رئیس‌جمهوری چین در این دیدار، بار دیگر مخالفت خود را با قرارگیری سامانه ضد موشکی «ت‌اد»، ساخت آمریکا، در شبه‌جزیره بیان کرده‌است. سئول و واشینگتن می‌گویند این سپر ضد موشکی با هدف مقابله با تهدیدهای موشکی رو‌به‌فزونیِ پیونگ‌یانگ است که در کره جنوبی مستقر خواهد شد.

پکن، با دیده تردید به موضوع می‌نگرد و نگران است که رادارها و ساختار اطلاعاتی این سامانه، علیه منافع حکومت چین به کار رود.

رابطه کره جنوبی و چین، بر خلاف رابطه توکیو و پکن، گرم‌تر است و رئیس‌جمهوری کره جنوبی پیشتر در مراسم رسمی چین، در حالی‌که برخی از متحدان عمده سئول در آن حضور نداشتند، با شی جین‌پینگ دیدار کرده‌است.

طی پنج سال گذشته، از زمانی که کیم جونگ‌اون رهبری کره شمالی را به دست گرفته‌، آن کشور بیش‌تر از ۳۰ آزمایش موشکی بالستیک انجام داده‌است.

به‌تازگی ارتش کره شمالی در بیانیه‌ای سربازان آمریکایی و سربازان کره جنوبی را متهم به «اقدامات عمدی و تحریک‌آمیز» نیز کرده و گفته بود به تجهیزات آنها شلیک خواهد کرد. البته این گفته‌ها فراتر از تهدید زبانی نرفت.

XS
SM
MD
LG