لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

«دو وزیر» دولت روحانی «در راستای ترمیم و تقویت کابینه یازدهم» استعفاء کردند


از راست: علی جنتی، علی اصغر فانی و محمود گودرزی، وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان.
از راست: علی جنتی، علی اصغر فانی و محمود گودرزی، وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان.

خبرگزاری‌های ایران روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه خبر دادند که دو وزیر دولت حسن روحانی «در راستای ترمیم و تقویت کابینه یازدهم» از مقام‌های خود استعفاء کرده‌اند. پیشتر گزارش‌هایی از استعفای وزیر آموزش و پرورش هم منتشر شده بود که وی آن را تکذیب کرده است.

خبرگزاری ایسنا در این زمینه به نقل از «یک مقام آگاه» خبر داد که علی جنتی، وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی، و محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در راستای ترمیم کابینه یازدهم استعفاء داده‌اند.

این «منبع آگاه در دولت» در عین حال خبر استعفای وزیران اقتصاد و صنعت و معدن، را تکذیب کرده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

خبرگزاری‌های تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان نیز گزارش‌های مشابهی منتشر کرده‌اند.

ساعاتی پیش از انتشار این خبر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم درباره استعفای علی جنتی به خبرنگاران گفته بود: «همان طور که خود وزیر ارشاد گفت، چند روزی صبر کنید. اگر صبر کنید این مسئله حل می‌شود».

اشاره وی به واکنش آقای جنتی به اخبار مربوط به استعفایش در محافل سیاسی و رسانه‌های ایران در دو هفته گذشته بود.

وزارت ارشاد اسلامی در ماه‌های اخیر درگیر اعتراضات اصولگرایان به برگزاری کنسرت موسیقی در استان خراسان رضوی و شهر قم بوده است تا جایی که وی اعلام کرد قید برگزاری کنسرت در شهر مشهد را زده است.

این موضع‌گیری اما تذکر حسن روحانی را به دنبال داشت که عنوان کرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تابع قانون باشد.

گزارش‌هایی درباره جانشین احتمالی علی جنتی منتشر شده که یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهوری ایران است.

سایت تابناک نیز از نشست روز سه‌شنبه وزیر ورزش و جوانان با رییس جمهوری ایران خبر داد که به دنبال آن، محمود گودرزی از سمت خود استعفا کرد.

این سایت گفته که آقای گودرزی در نشست ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه خود تصمیم به کناره‌گیری از سمتش گرفت.

محمود گودرزی چند هفته پیش اعلام کرده بود در دولت آینده و در ادامه کار به هیچ عنوان به فعالیت خود در وزارت ورزش ادامه نخواهد داد.

خبرگزاری ایرنا هم به نقل از مدیرکل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان استعفای آقای گودرزی را تایید کرده است.

مازیار ناظمی گفته است: وزیر ورزش و جوانان در نشست معاونین وزاتخانه موضوع استعفای خود را اعلام کرد.

این خبرگزاری افزوده است: «بعد از استعفای وزیر ورزش و جوانان چند گزینه برای سرپرستی این وزارتخانه معرفی شدند که می‌توان به مونسان، صالحی امیری، مرتضی بانک و سلطانی‌فر اشاره کرد».

برخی خبرگزاری‌ها هم از استعفای علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پروش، خبر داده بودند ولی وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

آقای فانی گفته است: «من قویاً موضوع استعفا را تکذیب می‌کنم؛ هم اکنون از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌آیم و این روزها خودم را برای موضوع استیضاح آماده می‌کنم».

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش روز سه‌شنبه با ۴۵ امضاء در نشست علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفته است که برای حضور وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد تا یک روز در هفته آینده تشریف بیاورند.

در همین حال، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با استقبال از ترمیم کابینه یازدهم گفته است: «اگر دولت در حوزه‌های اقتصادی نسبت به ترمیم کابینه اقدام کند، مردم بیشتر قانع می‌شوند تا اینکه در حوزه‌هایی همچون فرهنگ و ارشاد، ورزش و حتی آموزش و پرورش نسبت به ترمیم اقدام نماید چون اولویت فعلی کشور موضوعات اقتصادی است».

وی از حسن روحانی خواسته است «افرادی که پیش از این به مجلس معرفی شده و نتوانستند رای اعتماد بگیرند را مجدد به مجلس معرفی نکند چون به صلاح نیست و ممکن است حساسیت های قبلی مجددا به وجود آید».

«چرایی ترمیم کابینه»

سایت خبرآنلاین در تحلیلی با عنوان «چرا حسن روحانی به فصل ترمیم کابینه‌ رسید؟»، نوشته است: «روحانی که سیاست را با حوصله‌تر از دیگران دنبال می‌کند اکنون احساس کرده که باید دست عوض کند».

این سایت افزوده است: «زمان چیدن میوه در سیاست داخلی، جامعه و فرهنگ فرا رسیده است. دقیق که نگاه کنیم آنها که مهیای رفتن شده‌اند در همین حوزه‌ها مشغول به‌کارند».

به نظر می رسد اشاره این سایت به انتقادهایی است که در سه سال گذشته از دولت حسن روحانی شده و او متهم است که تمام توان دولت را به سیاست خارجی و حل‌وفصل برنامه هسته‌ای ایران معطوف کرده است، حال آنکه از امور داخلی و شعارهای دوران رقابت‌های ریاست جمهوری در حوزه‌های فرهنگ و آزادی بیان غافل بوده است.

خبرآنلاین افزوده است: «حالا که برجام به نتیجه رسیده، باید درِ سیاست‌ورزی را از پاشنه‌ای دیگر چرخاند؛ از جامعه، از فرهنگ و از اقتصاد. باید این‌بار اقدام و عمل را وارد حوزه‌ای متفاوت‌تر کند. قرار نیست کار زمین بماند دولت باید پرشتاب و پیوسته کار را ادامه دهد. نه امروز بلکه تا همان روز آخر دولت یازدهم».

XS
SM
MD
LG