لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

مشاور ترامپ: راه‌های متعددی برای اصلاح یا لغو برجام وجود دارد


ولید فارس
ولید فارس

ولید فارِس مشاور امور سیاست خارجی دونالد ترامپ می‌گوید رئیس جمهوری منتخب آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را با شکل کنونی‌اش نمی‌پسندد.

ولید فارس در مصاحبه با سایت ایلاف درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت: «توافق هسته‌ای از سوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد امضا شده اما کنگره آمریکا که در اصل با این توافق مخالف است، آن را امضا نکرده است. وزارت امور خارجه کنونی آمریکا گفته که ترامپ همه گزینه‌ها را پیش رو دارد. یک پاسخ در این زمینه وجود دارد و آن این است که ترامپ توافق هسته‌ای را با شکل کنونی‌اش نمی‌خواهد. اما باید منتظر باشیم تا دولت جدید روی کار بیاید و شورای امنیت ملی برای تعیین سرنوشت توافق، تشکیل جلسه دهد».

او ادامه داد: «راهکارهایی در قانون بین‌المللی و قانون آمریکایی وجود دارد. خواهیم دید که چگونه دولت ترامپ با این مساله تعامل خواهد کرد. اما راه‌های متعددی برای اصلاح یا لغو توافق هسته‌ای وجود دارد. ضرورتی ندارد به حرف نظام ایران گوش دهیم که می‌گوید این توافق امضا شده است. توافق‌نامه‌های بسیاری وجود دارد که امضا شده اما بعدها تغییر کرده است».

دونالد ترامپ که نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا بود، در جریان تبلیغات انتخاباتی خود در اجلاس سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) گفته بود اولویت نخست کاری‌اش پس از پیروزی، لغو توافق هسته‌ای ایران خواهد بود.

پس از اعلام پیروزی ترامپ هم ولید فارس، مشاور لبنانی الاصل رئیس جمهوری منتخب آمریکا در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز عربی، با بیان این‌که ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که از توافق هسته‌ای خوشش نمی‌آید، گفته بود: «توافق هسته‌ای برای تامین منافع کشورهای منطقه تغییر خواهد کرد».

روابط با کشورهای عرب خلیج فارس

ولید فارس درباره روابط توامپ با کشورهای عربی خلیج فارس نیز گفت:‌ «هنگامی که رئیس جمهوری منتخب مسئولیت‌هایش را در دست گیرد، روابط هم‌پیمانی با کشورهای خلیج فارس را باز خواهد گرداند و به شراکتی باز خواهد گشت که در دوره‌های جورج بوش پدر و پسر بود».

او ادامه داد: «ترامپ به دوره‌ای که در دولت اوباما وجود داشت پایان خوهد داد و با رهبران منطقه چه در خلیج (فارس) و چه در واشینگتن دیدار خواهد کرد. او از خلیج (فارس) در برابر دو تهدید حمایت خواهد کرد، یکی داعش تندرو و دیگری دخالت ایران در امور کشورهای خلیج (فارس). به طور خلاصه روابط ممکن است قوی‌تر از آن چیزی بشود که در دوره‌های بوش پدر و پسر بود».

سوریه و عراق

درباره اوضاع در سوریه و عراق، مشاور ترامپ گفت:‌ «باراک اوباما در سوریه و عراق دخالتی نکرد. حداکثر کاری که انجام داد دادن به نیروی هوایی برای بمباران داعش و آموزش نیروهایی بود که با این گروه می‌جنگند. او برای پایان دادن به جنگ و حمام خون در سوریه دخالتی نکرد. در سال ۲۰۱۳ هنگامی که از اسلحه شیمیایی استفاده شد، خط قرمزی وضع کرد و به آن پایبند نبود. در عراق هم برای حمایت از اقلیت‌ها، با سرعت لازم اقدام نکرد. از این رو ایزدی‌ها ضربه و کردها آسیب دیدند. شیعیان و سنی‌های میانه‌رو در معرض کشتار قرار گرفتند. تمام این فجایع که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد، در سال ۲۰۱۷ پایان نمی‌یابد».

او ادامه داد: «ترامپ وضعیت فاجعه باری به ارث خواهد برد. اگر سال‌‌های ۲۰۱۱ یا ۲۰۱۲ رئیس جمهوری می‌شد، فجایع در سوریه تاکنون ادامه نداشت».

فارس با اشاره به نظر ترامپ درباره حضور ایران در عراق و سوریه گفت: «او با دخالت نظامی و اطلاعاتی ایران در عراق، سوریه و لبنان مخالف است. اما این‌که دولت ترامپ چه کاری انجام خواهد داد، اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد. باید دولت تشکیل بشود تا ببینیم چه کسانی در آن حضور خواهد یافت و آن هنگام می‌توان تحلیل کرد. اما در هر صورت آقای ترامپ با معادله کنونی مخالف است. او با حضور پاسدارها و همچنین جهادی‌ها در طول و عرض منطقه مخالف است و باید این وضعیت پایان یابد».

گفت‌وگو با روسیه درباره منطقه

مشاور دونالد ترامپ در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگو با روسیه برای حل و فصل بحران‌های منطقه، گفت: «به طور حتم با روسیه گفت‌وگو خواهد شد. عقلانی نیست که دو کشور اتمی با یکدیگر تماسی نداشته باشند. تماس در روزهای جنگ سرد وجود داشت. اما این تماس باید همراه با قاطعیت باشد».

او افزود: «به طور مثال پیش از آن‌که روسیه با این حجم از توان نظامی به سوریه بیاید، دولت اوباما باید به ماجرا پایان می‌داد همانگونه که در لیبی عمل کرد. با وجود روابط قذافی با روسیه و تلاش مسکو برای وتوی قطعنامه سازمان ملل، اما عزمی از سوی تاتو وجود داشت. به طور خلاصه، اوباما به خاطر توافق با ایران می‌خواست از عراق خارج شود و چون این خروج پیش از حل و فصل موضوع سوریه بود، اوضاع به جنگی ویرانگر منتهی شد و ایران و حزب‌الله امکان دخالت یافتند».

ولید فارس درباره سیاست‌های احتمالی ترامپ در سوریه گفت: «دولت ترامپ هرچه در توان دارد، با همکاری کشورهای عربی در مناطق خارج از کنترل نظام اسد انجام خواهد داد و نقشه‌های مشترکی وضع خواهد شد. اما مناطق اسد در حمایت روسیه قرار دارد و اوضاع، شبیه وضعیت آلمان در دوره حنگ سرد شده است. پس باید با روس‌ها گفت‌وگو کرد؛ مساله‌ای که شاید به مذاق اپوزیسیون سوریه خوش نیاید اما راه حل دیگری وجود ندارد».

او ادامه داد: «اگر اوضاع در مناطق کُردها و مناطق اپوزیسیون مرتب شد و تندروها از این مناطق بیرون رانده شدند، ترامپ از حمایت افکار عمومی آمریکا برای بازسازی جامعه سوریه برخوردار خواهد شد. این‌جا است که با روسیه برای دست‌یابی به راه حلی سیاسی گفت‌وگو خواهد کرد. در صورت به دست آمدن تفاهمی عمیق میان مسکو و واشینگتن، از روسیه خواهد خواست بر ایران و حزب‌الله برای خروج از سوریه فشار بیاورد و جامعه جهانی با تروریسم خواهد جنگید. جزئیات بیشتر برای آینده می‌ماند».

XS
SM
MD
LG