لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

ايران و ترکيه علیه جدايی طلبان کرد همکاری می کنند


طی ماه های گذشته درگيری نیروهای نظامی ايران و ترکيه با گروه های شورشی کرد شدت گرفته است. (عکس از AFP)
طی ماه های گذشته درگيری نیروهای نظامی ايران و ترکيه با گروه های شورشی کرد شدت گرفته است. (عکس از AFP)

يک ژنرال کشور ترکيه اعلام کرد که ارتش این کشور در حملات خود به مواضع جدايی طلبان کرد در شمال عراق با ايران همکاری اطلاعاتی و هماهنگی می کند.


ژنرال ايلکر باش بوغ، فرمانده نيروی زمينی ارتش ترکيه و دومين مرد قدرتمند ارتش این کشور پنجشنبه ۱۶ خرداد ماه، در جريان يک کنفرانس امنيتی با اعلام اين خبر گفت: «ما طی يک يا دو ماه گذشته عمليات هماهنگ شده ای انجام نداده ايم اما اگر لازم باشد اين کار را می کنيم.»


ژنرال باش بوغ گفته است: «دو کشور [ايران و ترکيه] در گذشته مبادله اطلاعاتی داشته اند و برای حملات آينده عليه جدايی طلبان پ کا کا و شاخه ايرانی آن، پژاک، برنامه ريزی کرده اند.»


حزب کارگران گردستان، پ کا کا، برای تشکيل يک کردستان مستقل در منطقه ای ميان مرزهای ايران، ترکيه و عراق تلاش می کند. اين گروه از سال ۱۹۸۴ دست به سلاح برده و وارد جنگ چريکی با دولت ترکيه شده است.


پژاک هم نام شاخه ايرانی پ کا کا است که در مناطق مرزی شمال غرب ايران مستقر شده و به طور پايپی با مرزبانان و نيروهای سپاه پاسداران درگير می شود.


اين اولين بار است که يک مقام نظامی بلند پايه از همکاری اطلاعاتی ميان ايران و ترکيه در مورد گروه های جدايی طلب کرد سخن می گويد.



  • «ما در حال تبادل اطلاعات با ايران هستيم، ما گفتگو می کنيم، ما هماهنگی می کنيم، وقتی آنها [ايرانيان] عملياتی آغاز می کنند، ما هم آغاز می کنيم، آنها عمليات خود را از مرزهای ایران آغاز می کنند و ما از سوی مرزهای ترکيه.»
ژنرال باغ بوش

ژنرال باغ بوش گفته است: «ما در حال تبادل اطلاعات با ايران هستيم، ما گفتگو می کنيم، ما هماهنگی می کنيم، وقتی آنها [ايرانيان] عملياتی آغاز می کنند، ما هم آغاز می کنيم، آنها عمليات خود را از مرزهای ایران آغاز می کنند و ما از سوی مرزهای ترکيه.»


طی ماه های گذشته درگيری نیروهای نظامی ايران و ترکيه با گروه های شورشی کرد شدت گرفته است.


ارتش ترکيه در زمستان گذشته حملات گسترده ای به مواضع شورشيان پ کا کا در شمال عراق کرد، حتی در مواردی نيروهای ارتش ترکيه از مرز عراق هم گذشت و وارد خاک عراق شد و با سلاح های سنگين به مواضع پ کا کا آتش گشود.


شدت گرفتن درگیری ها در ایران


خبرگزاری فارس، پنجشنبه ۱۶خرداد ماه اعلام کرد که ۱۲ «تروریست» طی درگیری با نیروهای نظامی ایران در مرزهای شمال غربی ایران کشته شده اند.


در این درگیری چهار سرباز ایرای هم کشته شده اند اما مقامات نظامی ایران هنوز درباره هویت کشته شدگانی که تروریست خوانده شده اند توضیحی نداده اند.


با این حال طی ماه های گذشته درگیری سپاه پاسداران و ارتش ایران با گروه پژاک در مناطق شمال غربی ایران شدت گرفته است.


خبرگزاري های ایران تلفات نيروهای نظامی ایران در اين درگيری ها را ۱۲ نفر اعلام کرده اند.


همچنین ايران طی دو روز گذشته، چند روستا در استان اربيل عراق واقع در شمال اين کشور را زير آتش توپخانه گرفته است که در جریان این گلوله باران دو نفر مجروح شده اند. برخی از اين مناطق پيشتر توسط جنگنده های ترکيه بمباران شده بودند.


آمريکا شورشيان پ کا کا را در فهرست گروه های تروريستی قرار داده و عليه آنها با ترکيه همکاری اطلاعاتی می کند. همچنين عمليات نظامی ترکيه در شمال عراق، با حمايت سياسی آمريکا انجام شد.


اما ایران بارها آمریکا را متهم کرده است که از شورشیان کرد برای نا آرام کردن ایران حمایت می کند.


XS
SM
MD
LG