لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

محکومیت هانا عبدی در دادگاه تجدید نظر کاهش یافت


هانا عابدی عضو انجمن فعالان زن کردستان.
هانا عابدی عضو انجمن فعالان زن کردستان.

یک دادگاه تجدید نظر در ایران، با لغو مجازات تبعید هانا عابدی از فعالان جنبش زنان ایران در کردستان، میزان حبس تعزیری وی را به ۱۸ ماه کاهش داد.


هانا عابدی عضو انجمن فعالان زن کردستان موسوم به «آذرمهر»، پیشتر از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به پنج سال حبس تعزیری و تبعید به شهرستان «گرمی» در شمالی‌ترین بخش آذرباجان شرقی محکوم شده بود.


آن طور که محمد شریف وکیل خانم عبدی اعلام کرده است، با اعلام حکم دادگاه تجدید نظر هانا عبدی باید ۱۸ ماه حبس تعزیری خود را در زادگاهش «رازان» بگذراند.


خبرگزاری دولتی ایران ،ایرنا، پیشتر اعلام کرده بود که «خانم عبدی به همراه روناک صفارزاده از دیگر فعالان زن کردستان، به اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و عضویت در گروه شبه‌نظامی پژاک متهم شده است.»


پژاک یا حزب حیات آزاد کردستان، در سال‌های اخیر عملیات متعددی را علیه مرزداران و نیروهای امنیتی ایران در مناطق شمال غرب ایران ترتیب داده است.



ایرنا اعلام کرده بود که خانم عبدی و روناک صفارزاده از فعالان زن کردستان، به اجتماع و تبانی برایارتکاب جرم علیه امنیت کشور و عضویت در پژاک متهم شده‌اند

صدور حکم تجدید نظر برای هانا عبدی در حالی است که خانم صفارزاده بر اساس گفته‌های آقای شریف وکیل این دو، همچنان در انتظار صدور رأی تجدید نظر به سر می‌برد.


هانا عبدی ۲۳ ساله و روناک صفارزاده ۲۴ ساله است و هر دوی این فعالان زن از زمان دستگیری در مهر ماه سال ۸۶ در زندان سنندج به سر می‌برند.


این دو فعال زن، همچنین از فعالان کمپين يک ميليون امضا هستند که توسط شيرين عبادی، برنده ایرانی جايزه صلح نوبل، نيز حمايت می‌شود.


این کارزار مدنی پس از آن راه اندازی شد که تجمع زنان در ميدان هفتم تير تهران در ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۵ از سوی پليس سرکوب شد و بيش از ۷۰ زن نيز بازداشت شدند.


از زمان راه اندازی اين کارزار مدنی، بسياری از زنان و مردان فعال در آن با احضار به دادگاه‌های انقلاب با احکام حبس‌های طولانی روبه‌رو شده‌اند و برای برخی از افراد نيز احکام تبعيد صادر شده‌است.


بازداشت نگین شیخ‌الاسلامی فعال زن کرد



خانم شیخ‌الاسلامی پنجمین فعال زن کرد است که به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز حقوق بشری بازداشت می‌شود

اعلام حکم تجدید نظر خانم عبدی در حالی است روز گذشته فعالان حقوق بشر در ایران از دستگیری نگین شیخ‌الاسلامی از دیگر فعالان زن کرد در تهران خبر دادند.


خانم شیخ‌الاسلامی که بر اساس گزارش‌ها به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده، پنجمین فعال زن کرد است که به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز حقوق بشری بازداشت می‌شود.


خانم شيخ الاسلامي مؤسس و مسئول سابق «انجمن فرهنگي اجتماعي زنان آذرمهر کردستان» است و علاوه بر عضویت در عضو کمپین یک ملیون امضا و همکاری‌های گسترده‌ای با سازمان‌های متعدد حقوق بشری داشته است.


کمیته زنان حامی اعتصاب غذای سراسری زندانیان سیاسی و مدنی کرد، با اعلام نگرانی عمیق در مورد ادامه بازداشت خانم شیخ‌الاسلامی، خواستار آزادی فوری وی و دیگر زنان زندانی کرد شده‌است.


XS
SM
MD
LG