لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

نتانیاهو «شجاعت» کانادا در قطع رابطه با ایران را ستود


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
اقدام غیرمنتظره دولت کانادا در قطع کامل رابطه با جمهوری اسلامی موجب «خشنودی عمیق» نخست وزیر اسرائیل شد. او با «شجاعانه» نامیدن این تصمیم کانادا، از دیگر کشورهای جهان نیز خواست که گام مشابهی در قبال ایران بردارند.

ساعاتی پس از اعلام تصمیم دولت کانادا در روز جمعه، هفدهم شهریور، مبنی بر ترک ایران از سوی دیپلمات‌های کانادایی و مهلت چند روزه به دیپلمات‌های ایرانی برای ترک خاک کانادا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از تصمیم استیون هارپر، همتای کانادایی و دوست دیرینه خود، تقدیر کرد.

آقای نتانیاهو با ابراز خشنودی از این که دولت کانادا نیز مانند دولت اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را «بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهان» تلقی می‌کند، گفت: «تصمیم شجاعانه کانادا حاصل رهبری درست است و این اقدام می‌تواند الگویی باشد برای سایر کشور‌ها.»

او ادامه داد: «یک جامعه جهانی مسئولیت‌پذیر و مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی، باید ایران را بیش از پیش منزوی کند.»

نخست وزیر اسرائیل در بیانیه خود این را هم اضافه کرد که جامعه جهانی باید با قرار دادن «خطوط قرمز روشن» برای ایران، فشار‌ها را بر سران تهران ادامه دهد.

آقای نتانیاهو به موعد زمانی اعلام تصمیم کانادا، تنها چند روز پس از اجلاس سران عدم تعهد در تهران، اشاره کرد و آن را «پاسخی به اجلاس هفته گذشته تهران» دانست.

این در حالی است که در تهران عده‌ای از مقامات تصمیم کانادا را تلاشی برای «خنثی‌سازی موفقیت» اجلاس غیرمتعهدها توصیف کرده‌اند.

ایران در روزهای دهه اول شهریور، میزبان اجلاس سران جنبش عدم تعهد بود، اجلاسی که نمایندگان بیش از ۱۲۰ کشور در آن شرکت کردند؛ حدود سی کشور در سطح سران در همایش حضور داشتند و بقیه در سطح وزیران خارجه یا نمایندگانی از رده‌های دیگر بودند.

بنیامین نتانیاهو پیش از اجلاس تهران دو بار از ‌دبیرکل سازمان ملل صراحتا خواست که به ایران سفر نکند.

حال آقای نتانیاهو در بیانیهٔ قدردانی از استیون هارپر نوشته است که «پس از یک هفته نمایش‌های ضد یهودی و پراکندن بذر نفرت در تهران، اقدام اخلاقی شما در قطع کامل مناسبات با ایران، پیام روشنی است به رژیم ایران و همه جهان».

نخست وزیر اسرائیل که از گذشته دور با سیاستمداران حزب محافظه‌کار کانادا و به‌ویژه با استیون هارپر مناسبات نزدیک داشته است، از سایر کشور‌ها نیز خواست که به دلایل کانادا برای قطع کامل مناسبات سیاسی با ایران توجه کرده و به دولت کانادا تأسی کنند.

دولت اتاوا روز جمعه در یکی از استدلال‌های خود برای قطع کامل مناسبات با ایران به «خصومت و دشمنی ایران با اسرائیل» اشاره کرده و تأکید کرده بود که کانادا هم‌پیمان اسرائیل است.

کانادا در توجیهات خود، به برنامه هسته‌ای ایران و پشتیبانی ایران از رژیم سوریه نیز اشاره کرده است.

در همین حال، یک روز پس از این تصمیم، رادیوی اسرائیل روز شنبه در گزارشی در این زمینه گفت که این احتمال که اسرائیل در صورت تصمیم‌گیری برای حمله به سایت‌های اتمی ایران، کانادا را پیشاپیش آگاه کند، بسیار ضعیف است.

وزارت خارجه ایران شامگاه جمعه در واکنش به اقدام کانادا گفت که این تصمیم «زیر نفوذ صهیونیستی گرفته شده است».

چندین مقام جمهوری اسلامی از جمله اعضای مجلس نیز در شبانه‌روز اخیر تأکید کرده که کانادا با «صهیونیست‌ها» ارتباط قوی دارد، و تهدید کرده‌اند که کانادا به خاطر این تصمیم «بهای سنگینی خواهد پرداخت».
XS
SM
MD
LG