لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

اعتراض شدیداللحن سازمان ملل به «تصرف زمین‌های بیشتر» توسط اسرائیل


بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، روز پنج‌شنبه، اول بهمن، در بیانیه‌ای «توسعه یهودی‌نشین‌ها» را که به گسترش اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری و غصب زمین‌هایی وسیع‌تر از فلسطینی‌ها منجر شده «نقض قوانین بین‌المللی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیانیه دبیرکل سازمان ملل واکنشی به گزارش‌های روزهای اخیر است حاکی از این که دولت اسرائیل با شهرک‌سازی بیشتر که عملا به معنای مصادره صدها هکتار دیگر از اراضی فلسطینی است موافقت کرده است.

طبق بیانیه بان گی مون، اگر اسرائیل این زمین‌ها را به خاک خود منضم کند، بزرگ‌ترین غصب سرزمین‌های کرانه باختری در یک سال و نیم اخیر رخ داده است.

دبیرکل خواهان تغییرات بنیادین در این بخش از سیاست‌های اسرائیل شده و تاکید کرده است که باید شرایط زندگی فلسطینی‌ها را بهبود داد و زمینه را برای راهکار «دو کشور برای دو ملت» فراهم کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در روزهای گذشته این طرح دولت اسرائیل را نکوهش کرده بود.

اراضی‌ای که با موافقت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و موشه یعلون، وزیر دفاع این کشور، برای توسعه یهودی‌نشین‌ها اعلام شده در بخش جنوبی شهر فلسطینی اریحا در منطقه بقاع قرار دارد.

رسانه های اسرائیل خبر داده اند که به‌زودی مناقصه خانه سازی در یهودی‌نشین «آلموگ» بر روی اراضی یاد شده اعلام خواهد شد.

اسرائیل تابستان سال گذشته نیز «در واکنش» به ربوده شدن و قتل سه نوجوان یهودی به دست دو فلسطینی همسو با حماس، نزدیک به چهار هزار هکتار دیگر از اراضی فلسطینی در نزدیکی یهودی‌نشین «گوش عتصیون» را جزء «اراضی اسرائیلی» اعلام کرد.

همزمان، وزارت امور خارجه آمریکا از سخنان اخیر سفیر خود در اسرائیل ابراز حمایت کامل کرده و آن را بازتاب دیدگاه دولت واشینگتن نامید.

دن شاپیرو، سفیر آمریکا در تل‌آویو، روز دوشنبه گفته بود که سیاست اسرائیل در کرانه باختری در قبال فلسطینی‌ها و ساکنان یهودی‌نشین‌ها سیاست یک بام و دو هواست و این کشور چشم خود را به روی نقض قانون توسط ساکنان اراضی اشغالی می‌بندد.

در واکنش به این اظهار نظر که انتقاد تند چندین مقام اسرائیلی را در پی داشته است، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه، ۲۹ دی، گفت که سفیر آمریکا درک درستی از این وضع ندارد.

اما تحلیلگران در رسانه های اسرائیل گفته اند که این دیدگاه تازه بیان شده توسط سفیر آمریکا به دیدگاه دولت سوئد و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نزدیک می شود که آنها نیز پیشتر از دولت اسرائیل خواسته بودند مانع از آن شود که غیرنظامیان اسرائیلی فلسطینی‌های عامل حملات خیابانی را درجا به قتل برسانند.

XS
SM
MD
LG