لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

«عدم تعهد» اسرائیل به اجرای طرح‌های آمریکا برای صلح خاورمیانه


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه، ۸ بهمن‌ماه، گفت که دولتش هیچ تعهدی برای رفتن زیر بار طرح‌های آمریکا برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ندارد.

آقای نتانیاهو روز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی در همایش سالیانه اندیشکده امنیت ملی اسرائیل گفت زمانی که آمریکا طرح خود را ارائه کند، اسرائیل بند بند آن را بررسی خواهد کرد و هیچ الزامی به قبول آن ندارد.

وی گفت تنها طرحی را می‌پذیرد که در آن شرط‌های موکد اسرائیل لحاظ شده باشد.

نتانیاهو گفت امنیت اسرائیل باید کاملا حفظ گردد؛ تدابیر امنیتی مورد نظر اسرائیل پذیرفته شود؛ کشوری که برای فلسطینی ها برپا می شود عاری از سلاح باشد و فلسطینی ها قبول کنند که پس از پیمان صلح نهایی به مطالبات خود از اسرائیل برای همیشه خاتمه دهند.

نتانیاهو این گفته را نیز تکرار کرد که یکی از مهم ترین پیش‌شرط های او این است که فلسطینی ها اسرائیل را به عنوان «کشور یهود» به رسمیت بشناسند.

نتانیاهو در حالی این سخنان را بیان کرده است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز جزئیاتی از طرح سیاسی- امنیتی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، برای صلح اسرائیلی- فلسطینی را منتشر کرده است.

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار یهودی آمریکایی حامی دولت باراک اوباما و منتقد نتانیاهو، که به جزئیات طرح آمریکایی دسترسی یافته، روز چهارشنبه نوشت که این طرح بر اساس مبادله زمین، عقب نشینی اسرائیل از منطقه «بقاع اردن» و سرنوشت فلسطینی های پراکنده در جهان تنظیم شده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، در طرح آمریکا از شرق بیت المقدس به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین نام برده شده است.

فریدمن نوشته است، برخی از یهودی نشین های غیرقانونی کرانه باختری در تسلط اسرائیل می ماند، اما اسرائیل به عنوان غرامت، باید زمین هایی را در نقاط دیگر به فلسطینی ها بدهد.

در همین حال، طرح یادشده درخواست اکید نتانیاهو را برای به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان «کشور یهود» لحاظ کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، طرح جان کری بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ تنظیم شده و تاکید دارد که پس از عقب نشینی اسرائیل از «بقاع اردن» (شرق کرانه باختری که هم‌مرز اردن است) تدابیر ویژه برای تامین امنیت اسرائیل در این محل برقرار خواهد شد.

دو هفته پیش ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، در انتقادی تند از جان کری او را به خاطر تهیه این طرح فردی «متوهم» نامیده و گفته بود که «زودتر یک نوبل صلح به او بدهند که دست از سر اسرائیل بردارد».

به گفته ژنرال یعلون، خروج اسرائیل از شرق کرانه باختری، این منطقه را نیز به «شعبه دیگری از جمهوری اسلامی ایران، مانند نوار غزه» مبدل می کند و امنیت تمامی اسرائیل به خطر می افتد و حتی «فرودگاه بین المللی اسرائیل در تیررس راکت پرانی ها از کرانه باختری قرار می گیرد».

در پی ابراز خشم دولت آمریکا، یعلون از کری پوزش خواست، اما در عین حال هم‌چنان انتقادهای ماهوی خود را تکرار می کند.

توماس فریدمن در نیویورک تایمز به نقل از «دیپلمات های اسرائیلی و آمریکایی» نوشته است نتانیاهو نیز از این طرح شاکی و خشمگین است، اما درک می کند که برای حفظ مناسبات با آمریکا و اروپا و به خاطر اقتصاد اسرائیل باید امتیازاتی بدهد.

جان کری جمعه گذشته در سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس به اسرائیل هشدار داد که اگر صلح نکند، اقتصاد خود را در خطر قرار می دهد.

از دور جدید گفت و گوهای سیاسی اسرائیلی و فلسطینی که پس از سال‌ها وقفه از سرگرفته شد، پنج ماه سپری شده و تنها چهار ماه از مهلت تعیین شده از سوی آمریکا برای رسیدن به پیمان نهایی باقی مانده است.

اسرائیل خواهان تمدید این مهلت تا بهار ۲۰۱۵، ۱۳۹۴، شده است.
XS
SM
MD
LG