لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

تاکید نتانیاهو بر پایبندی به تدابیر تازه در مسجدالاقصی برای رفع بحران


بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار جان کری
بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار جان کری

نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که دولتش به تعهداتی که به پادشاه اردن و وزیر خارجه آمریکا در مورد تدابیر تازه در مسجدالاقصی داده پایبند است و در «عمل» نشان خواهد داد که تنها مسلمانان حق نماز خواندن در این مسجد را دارند.

آقای نتانیاهو روز یک‌شنبه، سوم آبان، در نشست دولت خود گفت دولت او از پیشنهاد ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، برای قرار دادن دوربین مداربسته ۲۴ ساعته در تمامی نقاط مسجدالاقصی استقبال کرده، زیرا این پیشنهاد «ثابت» می کند که اسرائیل هیچ تغییری در مقررات و وضعیت پیشین در الاقصی نداده است.

به گفته نخست وزیر اسرائیل، نصب این دوربین‌ها «در راستای منافع اسرائیل نیز هست».

نتانیاهو افزود: «واکنش مثبت ناصر جوده، وزیر خارجه اردن، را در پی بیانیه شنبه وزیر خارجه آمریکا شنیدم و اظهارات این مقام اردنی موجب دلگرمی است.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه در امان گفت که نخست وزیر اسرائیل «پیشنهاد عالی» پادشاه اردن را در مورد نصب دوربین نظارتی در حرم شریف یا تپه معبد مقدس پذیرفته است.

جان کری شنبه با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، در امان به طور جداگانه دیدار کرد.

آمریکا و اسرائیل ابراز امیدواری کرده‌اند که استقرار دوربین در الاقصی به کاستن از شعله بحران امنیتی اخیر منجر شود.

فلسطینی‌ها حملات یک ماه اخیر به اسرائیلی ها را با آن چه نگرانی از تغییر وضعیت پیشین در الاقصی می نامند، توجیه می‌کنند.

ماه گذشته ساعاتی قبل از حلول سال نو عبری، چند نفر از یهودیان از جمله یک وزیر راستگرای اسرائیلی برای دقایقی کوتاه از محوطه الاقصی عبور کردند.

با تشدید بحران اخیر، نتانیاهو دستور داد که هیچ یک از وزیران و نمایندگان مجلس این کشور حق رفتن به الاقصی را ندارند، زیرا این امر می تواند به تحریکات بیفزاید.

نخست وزیر اسرائیل روز یک‌شنبه، سوم آبان، گفت که همانند تمامی سال های گذشته، تنها مسلمانان می توانند در الاقصی نیایش کنند و یهودیان و هر غیر مسلمان دیگری تنها می تواند از این محوطه بازدید کند.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بر شرق بیت‌المقدس مسلط شد، اما در ۴۸ سال گذشته اردن تولیت ارشد الاقصی را در دست دارد و سازمان اوقاف فلسطینی مدیر اجرایی الاقصی است.

معلوم نیست موافقت اسرائیل با پیشنهاد اردن در نصب دوربین های نظارتی در الاقصی چه اثری بر کاهش بحران اخیر داشته باشد.

در حالی که حملات در اورشلیم تا حدی فروکش کرده، بحران در کرانه باختری ادامه یافته و روز یک‌شنبه از هدف قرار گرفتن یک دختر نوجوان چاقوبه‌دست در الخلیل و دستگیری چند فلسطینی دیگر در اسرائیل، پیش از عملی شدن قصد آنها برای چاقوزنی، خبر رسید.

شنبه دوم آبان نیز یک پسر نوجوان ۱۶ ساله با چاقو در دست در حالی که به سوی نگهبانان اسرائیلی در یک گذرگاه شلوغ می دوید، قبل از عملی کردن قصد خود، کشته شد.

در بحران امنیتی یک ماه اخیر ده اسرائیلی و بیش از ۵۰ فلسطینی کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG