لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

پیروزی «غیرمنتظره» بنیامین نتانیاهو در انتخابات اسرائیل


بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود در اسرائیل، روز چهارشنبه، ۲۷ اسفندماه، پیروز انتخابات این کشور اعلام شده و برای چهارمین بار به مقام نخست وزیری رسید. او می‌گوید ظرف دو، سه هفته آینده کابینه جدید خود را معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس آخرین نتایج شمارش آرا، حزب لیکود «ظاهرا» با کسب ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست یا مجلس اسرائیل پیروز انتخابات است و نتانیاهو «از خطر جست».

اغلب منابع خبری و تحلیل‌گران پیروزی دوباره بنیامین نتانیاهو را «غیرمنتظره» توصیف کرده‌اند.

بخش اعظم نظرسنجی‌ها در روز سه‌شنبه حاکی از برابری حزب لیکود در این رقابت با رقیب سرسخت خود اتحادیه صهیونیستی بود، اما با انتشار نتایج قطعی شمارش آرا در ساعات آغازین روز چهارشنبه مشخص شد که حزب لیکود پیش افتاده است.

اتحادیه صهیونیستی با نماینده خود یعنی اسحاق هرتزوگ توانست تنها ۲۴ کرسی از کرسی‌های مجلس اسرائیل را از آن خود کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای نتانیاهو در چهار روز آخر کارزار انتخاباتی خود تلاش کرد تا رای‌دهندگان از دیگر احزاب دست راستی اسرائیل را نیز به سوی جلب کند و تا آنجا پیش رفت که وعده داد در سرزمین‌های اشغالی به خانه‌سازی ادامه دهد و در صورت انتخاب مجدد به مقام نخست وزیری حرفی از دولت فلسطینی به میان نیاورد.

با انتشار خبر پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات، حزب لیکود در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که او ظرف چند هفته آینده، دو تا سه هفته،‌ کابینه جدید خود را تشکیل خواهد داد.

آن طور که در این بیانیه اشاره شده است،‌ او هم‌اکنون در حال مذاکره با حزب نفتالی بنت، حامی خانه‌سازی در سرزمین‌های اشغالی، و چند گروه دست راستی دیگر است.

ائتلاف عرب‌های اسرائیلی نیز سومین حزب از نظر شمار کرسی‌ها در پارلمان جدید اسرائیل خواهد بود. این ائتلاف که برای نخستین بار با فهرستی مشترک از نامزدهای عرب اسرائیلی به وجود آمده است، می‌تواند تا ۱۳ کرسی را صاحب شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی اسرائیل، که مواضعی شدیدا مخالف در مواردی مانند مذاکرات اتمی با ایران یا تشکیل کشور فلسطین دارد، در میان هوادارانش از «پیروزی بزرگ» سخن گفته است.

رقیب اصلی چپ‌گرای او یعنی اسحاق هرتزوگ در مقابل گفته بود که «همه چیز ممکن است» و او هنوز تلاش خواهد کرد تا یک دولت «سوسیالیستی واقعی» تشکیل دهد.

نتانیاهو گفته است که «برخلاف همه احتمالات ما توانستیم یک پیروزی بزرگ به دست آوریم. یک پیروزی بزرگ برای اردوی ملی به رهبری لیکود».

XS
SM
MD
LG