لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

پیام دوباره نتانیاهو به عباس برای کنار گذاشتن صلح با حماس


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بار دیگر از محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، خواست تا «میان آشتی فتح با حماس یا صلح با اسرائیل یکی را انتخاب کند».

آقای نتانیاهو این سخن را روز جمعه، بیست و ششم اردیبهشت، در آغاز دیدار با چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، که به اسرائیل رفته بود بیان کرد.

به گفته وی، «فلسطینی‌ها یک انتخاب ساده در برابر خود دارند؛ چرا که نمی‌توانند هر دو گزینه را با هم داشته باشند».

سخنان نخست وزیر اسرائیل تازه‌ترین واکنش رئیس دولت این کشور به پیمان آشتی ماه گذشته میان فتح و حماس است.

دولت نتانیاهو یک روز پس از اعلام آشتی فتح و حماس، پس از هفت سال خصومت و نزاع این دو جبنش فلسطینی، گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیل با تشکیلات فلسطینی را متوقف کرد.

اسرائیل می‌گوید، حماس که موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و نابودی این کشور را در دستور کار خود دارد، نمی‌تواند بخشی از دولتی باشد که اسرائیل با آن مذاکره صلح می‌کند.

در این میان، با وجود توقف مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی، مقامات ارشد دو طرف با یکدیگر دیدار کردند.

رسانه‌های اسرائیلی که خبر ملاقات تسیپی لیونی، وزیر دادگستری، با محمود عباس را فاش کردند، خبر دادند که این نخستین دیدار پس از قطع مذاکرات صلح، روز پنج‌شنبه، بیست و پنجم اردیبهشت، در لندن انجام شده است.

لیونی و محمود عباس و هیئت همراه او روز پنج‌شنبه در لندن بودند و هریک ملاقات جداگانه‌ای نیز با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، داشتند.

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل جمعه بیست و ششم اردیبهشت اعلام کرد که نتانیاهو از اقدام خانم لیونی در ملاقات با هیئت فلسطینی «به‌شدت خشمگین» است و آن را نوعی «تمرد» وزیر دادگستری دولت خود دانسته است.

تحلیل‌گران سیاسی اسرائیل بعید ندانسته‌اند که اقدام «خودسرانه» خانم لیونی در تداوم ملاقات با بلندپایگان فلسطینی، به اخراج او از دولت منجر شده و ائتلاف دولت نتانیاهو را متزلزل کند.

نتانیاهو ماه گذشته پس از قطع روند صلح، ملاقات اعضای دولت اسرائیل با سران فلسطینی را ممنوع اعلام، اما خانم لیونی را، که مذاکره‌کننده ارشد اسرائیل در گفت‌وگوهای صلح بود، از این ممنوعیت معاف کرد.

در این میان، مقامات فلسطینی گفته‌اند، بازگشت به میز مذاکرات صلح با اسرائیل هنوز امکان‌پذیر است، اما اسرائیل باید ساخت‌وساز در مناطق فلسطینی‌نشین را متوقف کند و سه ماه آینده را به بحث‌های اساسی مربوط به روند صلح، به‌ویژه در خصوص مرزهای نهایی کشور فلسطین اختصاص دهد و از حاشیه‌سازی لجوجانه مانند «پذیرفتن اسرائیل به عنوان دولت یهود» دست بردارد.

در همین زمینه ابومازن (محمود عباس) روز پنج‌شنبه، بیست و پنجم اردیبهشت، در پیامی به مناسبت سالروز «یوم النکبه»، بار دیگر بر آمادگی خود با رعایت پیش‌شرط‌های فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل تاکید کرد.

فلسطینی‌ها روز استقلال اسرائیل را برای خود «یوم‌النکبه» (به عربی: «روز فاجعه») می‌دانند.

ناخشنودی نخست وزیر اسرائیل از آشتی فتح و حماس در حالی است که سران این دو جنبش فلسطینی گام‌های سریعی را برای عملی کردن مفاد توافق آشتی برداشته‌اند.

عزام الاحمد، مسئول ارشد جنبش فتح و مسئول آشتی با حماس، روز پنج‌شنبه در پی سفر دیگری به غزه و گفت‌وگو با سران حماس، ابراز امیدواری کرد که دولتی از تکنوکرات‌های فلسطینی تا دو هفته دیگر برپا شود تا امور کرانه باختری و نوار غزه را در دست بگیرد.

حماس آمادگی خود را برای کنار رفتن از قدرت تا حد زیادی اعلام کرده و ریاست دولت جدید را به فتح سپرده است.
XS
SM
MD
LG