لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

بدگمانی فلسطینی‌ها نسبت به ابراز آمادگی نتانیاهو برای رسمیت یافتن فلسطین


فلسطینی‌ها سخنان نخست وزیر اسرائیل در مورد «ابراز آمادگی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین در جوار اسرائیل» را رد کرده و آن را ادعایی کذب نامیدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه، ۱۱ شهریور، گفته بود که «حاضر است برای برپایی کشور فلسطین به رام‌الله، مرکز حکومت خودگردان فلسطینی، یا هر نقطه دیگر برود و با محمود عباس «به گفت‌وگو بنشیند».

به گزارش رادیو اسرائیل، صائب عریقات، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، روز پنج‌شنبه، ۱۲ شهریور، در واکنش به این ادعا گفت که نتانیاهو هرگز در گفت‌وگوی سیاسی با فلسطینی‌ها جدی نبوده است.

آقای عریقات که مذاکره کننده ارشد پیشین فلسطینی در روند سیاسی با اسرائیل بود، گفت اگر اسرائیل در ازسرگیری گفت و گوها جدی است باید ابتدا تعهد بدهد که ساخت و ساز در اراضی اشغالی را متوقف می کند.

صائب عریقات این را نیز گفت که فلسطینی ها پیش از آن که اسرائیل تعهد به عقب نشینی کامل از اراضی اشغالی ندهد، به میز گفت‌وگو باز نمی گردند.

بنیامین نتانیاهو چهارشنبه در دیدار با زنان یهودی و عرب عضو جنبش «پاسدار صلح» به آنها گفته بود، اگر به دیدار محمود عباس می روید از جانب من به او پیام بدهید که «آماده دیدار با او در هر زمان و هر جایی هستم».

نتانیاهو در این سخنان خود دو شرط موافقت با برپایی فلسطین را در این دانست که چنین کشوری باید عاری از سلاح باشد و اسرائیل را نیز به عنوان کشوری برای یهودیان قبول کند.

فلسطینی ها پیشتر بارها درخواست نتانیاهو را برای اینکه کشور فلسطین اسرائیل را به عنوان ماهیت یهودی به رسمیت بشناسد، رد کرده اند.

مذاکرات سیاسی اسرائیلی- فلسطینی از حدود پنج سال پیش راکد مانده است.

بر اساس پیمان صلح اسلو در سپتامبر ۱۹۹۳، قرار بود تشکیلات خودگردانی تنها برای یک دوره محدود چند ساله اداره امور را در کرانه باختری و نوار غزه در دست گیرد تا زمینه برای استقلال کشور فلسطین فراهم شود.

اما با گذشت ۲۲ سال از پیمان اسلو، هنوز چشم اندازی برای استقلال کشور فلسطین از راه مذاکرات صلح دیده نمی شود.

فلسطینی ها از طریق مراجعه به سازمان ملل و نهادهای بین المللی برای تحقق استقلال فلسطین تلاش می کنند و در دو سال اخیر به موفقیت های زیادی دست یافته و از جمله عضو رسمی دیوان بین المللی لاهه شده اند.

اسرائیل و آمریکا این گام ها را «یک‌جانبه» دانسته و آن را رد می کنند.

در این میان، مقامات فلسطینی در روزهای اخیر خبر داده اند که محمود عباس برای رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین در انتخابات پیش رو اعلام نامزدی نکرده است.

برخی از رسانه های فلسطینی گزارش داده اند که آقای عباس از عدم پیشبرد صلح «خسته» شده است.

در همین حال آقای عباس گفته است،در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک از هشتم مهر، ۳۰ سپتامبر، شرکت می کند.

همزمان نمایندگی فلسطینی در سازمان ملل درخواست رسمی را برای به اهتزاز درآوردن پرچم «کشور فلسطین» در مقر این سازمان در آستانه نشست سالانه مجمع عمومی ارائه کرده است.

به گزارش جروزالم پست، در روز جمعه، ۱۳ شهریور، ارزیابی می شود که درخواست فلسطینی ها بدون برخورد با مانعی محقق شود و شورای امنیت نوزدهم شهریور، دهم سپتامبر، قطعنامه ای را در این باره تصویب کند.

ریاض منصور، رئیس هیئت ناظر فلسطینی در سازمان ملل، گفته است تلاش می شود که بیشترین رای موافق برای این قطعنامه به دست آید.

XS
SM
MD
LG