لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

نتانیاهو: در برابر ایران و داعش، اسرائیل هم‌پیمان کشورهای عربی است


نخست وزیر اسرائیل با قرار دادن ایران و داعش در یک کفه ترازو چنین اظهار نظر کرد که در برابر این دو، بسیاری از کشورهای عربی اسرائیل را هم‌پیمان خود تلقی می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو روز جمعه، ۱۳ فروردین، گفت که اسرائیل از دید «بسیاری از کشورهای عربی» دیگر نه به عنوان «دشمن»، بلکه به چشم «متحد» نگریسته می‌شود.

نخست وزیر اسرائیل این سخنان را در بیت المقدس و در جریان دیدار با رئیس جمهوری یونان، پروکوپیس پاولوپولوس که به اسرائیل سفر کرده، بیان کرد.

به گفته آقای نتانیاهو، اسرائیل «دارای نقش راهبردی در منطقه و عامل ثبات است».

به گزارش رادیو اسرائیل، نتانیاهو همچنین به رئیس جمهوری یونان گفت که «یک اسرائیل قوی عاملی در جلوگیری از هجوم پناهجویان به سوی اروپا است و اگر اسرائیل وجود نمی‌داشت، جهان به گونه دیگری بود».

بنیامین نتانیاهو و شمار دیگری از دولتمردان اسرائیل در ماه‌های پس از دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به برجام، با تکرار ابراز «نگرانی» از برنامه اتمی ایران و «اشتباه» نامیدن برجام می‌گویند که اکنون کشورهای عربی و اسرائیل در یک اردوگاه قرار گرفته اند.

اما این نخستین بار است که یک دولتمرد ارشد اسرائیل «بسیاری از کشورهای عربی» را در برابر «ایران» آشکارا «هم‌پیمان» اسرائیل معرفی می کند.

نتانیاهو به تازگی نیز گفته بود، «زمان آن فرا رسیده است که کشورهای عربی روابط خود با اسرائیل را علنی کنند».

به گفته دولتمردان اسرائیل، هم‌اکنون موضع‌گیری‌های امیرنشین‌های خلیج فارس و اسرائیل علیه ایران و حزب‌الله یکسان شده است.

همزمان یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی و عضو حزب حاکم لیکود اسرائیل، با سماحه شکری وزیر امور خارجه مصر دیدار کرده است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، دیدار اشتاینیتز- شکری روز پنج‌شنبه، ۱۲ فروردین، در واشینگتن انجام شد.

از مدت ها پیش از تحولات سال های اخیر مصر، دیداری در سطح وزیران اسرائیلی و مصری انجام نشده بود. آخرین دیدار در زمان حکومت حسنی مبارک صورت گرفته بود.

به گزارش وب‌سایت وای‌نت، مناسبات اسرائیل و مصر در هفته های اخیر «گرم» شده است و نشانه آن، سفر ماه گذشته دوری گلد، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل، به قاهره بود.

مصر، یکی از دو کشور عربی که با اسرائیل روابط کامل سیاسی دارد، بعد از سال ها که سفارت آن کشور در تل آویو در سطح دیپلمات های دون‌پایه اداره می شد، ماه گذشته سفیر تازه ای به اسرائیل فرستاد.

XS
SM
MD
LG