لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

هاآرتص: تشدید اقدامات دولت نتانیاهو در برابر گروه‌های مردم‌نهاد مخالف


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه، سوم فروردین، خبر داد که دولت بنیامین نتانیاهو موضع‌گیری و اقدامات خود علیه گروه‌ها و جنبش‌های مردم‌نهاد مخالف دولت را تشدید کرده و وزیران دفاع و دادگستری این کشور نیز این جنبش‌ها را به «خیانت» و «جاسوسی» متهم کردند.

به نوشته هاآرتص، دولت نتانیاهو تعقیب فعالان در این جنبش‌های چپ مخالف را گسترش داده و می‌خواهد «با تهدید به محاکمه آنها را ساکت کند».

بر اساس این گزارش، تلاش دولت اسرائیل به‌ویژه متوجه جنبش «سکوت را می‌شکنیم» است.

این جنبش در هفته‌های اخیر مصاحبه با افسران و سربازان پیشین ارتش اسرائیل را در مورد عملکرد ماه‌های گذشته ارتش در قبال فلسطینی‌ها منتشر کرده است.

به نوشته هاآرتص، پس از آن که موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، جنبش یادشده را «خائن» نامید، فعالان این نهاد این اظهارات را «فتنه‌انگیزی حقارت‌بار» نامیدند.

فعالان عضو گروه «سکوت را می‌شکنیم» به‌ویژه با سربازانی که به تازگی از دوره سربازی مرخص شده‌اند، مصاحبه کرده‌اند.

اما یعلون گفته است، افشای بخش هایی از این مصاحبه ها در مورد نحوه عملیات ارتش اسرائیل «چیزی جز خیانت» نیست.

به نوشته هاآرتص، یعلون افزوده است «چه دلیلی دارد که از سربازان مرخص شده سوال شود که ارتش با چه تجهیزات و از چه راه‌های زمینی، هوایی یا دریایی، طرح‌های خود را عملی می‌کند؟»

آیلت شاکد، وزیر دادگستری، نیز گفته است که «کسانی که این نوع اطلاعات را جمع‌آوری می کنند، مرتکب جاسوسی شده‌اند».

بنیامین نتانیاهو نیز خود در روزهای گذشته گفته بود این سازمان «خطوط قرمز کشور را زیر پا گذاشته و اقدام آن برای گردآوری اطلاعات از ارتش، غیر قابل تحمل است».

به نوشته هاآرتص، نتانیاهو با حمایت یعلون دستور داده که سازمان های اطلاعاتی و امنیتی این کشور، اقدام جنبش «سکوت را می‌شکنیم» را مورد تحقیق قرار داده و فعالان آنها را محاکمه کنند.

هاآرتص افزوده است، اما رهبران بخشی از احزاب اپوزیسیون اسرائیل سخنان نتانیاهو و دولتمردان ارشد او را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

جنبش های مخالف دولت تاکید کرده اند که با سیاست های نتانیاهو مخالف هستند و تعقیب و آزار فعالان این جنبش ها، دموکراسی در این کشور را محدود کرده و یک خطر جدی برای نظام مردم‌سالار به وجود آورده است.

جنبش «سکوت را می‌شکنیم» در سال ۲۰۰۴ بعد از انتفاضه خونین دوم، با هدف «ارتقای آگاهی در مورد وضعیت روزمره کرانه باختری و ایجاد دیالوگ مردمی در خصوص بهای اخلاقی تسلطبر ملتی دیگر» برپا شد.

این جنبش رفتارهای سربازان و یهودی‌نشین‌ها در قبال فلسطینی ها را رصد کرده و اقدامات مغایر با حقوق بشر را منتشر می کند.

«سکوت را می‌شکنیم» بودجه سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ خود را از شماری از کشورهای اروپایی، از جمله هلند، سوئد، آلمان، ایرلند و برخی نهادهای وابسته به اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

اما دولت نتانیاهو لایحه ای به مجلس با عنوان «شفاف سازی» ارائه کرده تا منابع کمک های خارجی این جنبش و جنبش های مشابه برملا شده و از فعالیت آنها جلوگیری کند.

در مقابل راستگرایان اسرائیلی نیز جنبشی را با نام «حقیقت ما» برپا کرده‌اند که شامل سربازان و افسران طرفدار احزاب راستگرا و مذهبی است و آنها مطالب انتشار یافته از سوی «سکوت را می‌شکنیم» را رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG