لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

نیویورک تایمز: اوباما باید اسرائیل را در زمینه طرح صلح زیر فشار بگذارد


روزنامه نیویورک تایمز در یادداشت روز جمعه، ۱۶ مهر، خود از باراک اوباما خواست تا در نشست پیش روی شورای امنیت برای تصویب خطوطاساسی تشکیل کشور فلسطین ابتکار نشان داده و از راه سازمان ملل بنیامین نتانیاهو را «زیر فشار» بگذارد.

به نوشته نیویورک تایمز، اقدام ابتکاری دولت باراک اوباما باید از «نوع فشارهایی باشد که دولت بنیامین نتانیاهو اصلا آن را دوست ندارد».

نشست شورای امنیت برای بحث در مورد شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی با درخواست تشکیلات خودگردانی و حمایت اعضای غیر دائم شورای امنیت روز جمعه، ۲۳ مهر، تشکیل می‌شود.

یادداشت روزنامه معتبر نیویورک تایمز بر بستر برخورد اخیر میان دولت اوباما با سیاست دولت اسرائیلی بر سر ساخت‌وساز در کرانه باختری منتشر شده است.

رسانه‌های اسرائیلی در روزهای اخیر از تصویب یک طرح ۳۰۰ خانه‌ای و یک برنامه ۹۸ خانه‌ای دیگر ضمن احداث یک منطقه «صنعتی» جدید برای شهرک‌نشین‌ها در کرانه باختری خبر دادند.

در واکنش به این اخبار، دولت آمریکا روز چهارشنبه گذشته در انتقادی تند، طرح‌های تازه اسرائیل را «عمیقا آزاردهنده» نامید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد، دولت نتانیاهو این طرح‌ها را «تنها چند روز پس از توافق کمک نظامی بی‌سابقه ۳۸ میلیارد دلاری» و «همزمان با مرگ شیمون پرز معمار صلح با فلسطینی‌ها» تصویب کرده است.

به گفته سخنگوی آمریکایی، کمک بزرگ نظامی آمریکا به اسرائیل به خاطر ایجاد اطمینان برای امنیت اسرائیل برای انتخاب راه صلح بوده، اما اسرائیل در مقابل طرح‌های خانه‌سازی را، این بار در عمق کرانه باختری، اعلام کرده است.

وزارت خارجه اسرائیل روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که این ساخت‌وسازهای جدید تصویب شده «به مفهوم ساخت شهرک جدید نیست».

به گفته دولت اسرائیل، ساخت خانه های تازه و منطقه «صنعتی» برای شهرک‌نشین‌هایی است که از آبادی برچیده شده «عامونا» بیرون رفته اند.

اما روزنامه نیویورک تایمز از انتقاد کم‌سابقه وزارت خارجه آمریکا از اسرائیل حمایت کرده است.

نیویورک تایمز نوشته است که «اگر هدف دولت اسرائیل از این ساخت و سازها جلوگیری از توافق صلح با فلسطینی ها در حال حاضر یا در آینده باشد، بیش از هر زمان دیگر به این هدف خود رسیده است».

به نوشته این روزنامه، «نتانیاهو از ناحیه فلسطینی ها که دو دسته و زیر رهبری ضعیفی هستند، یا از ناحیه کشورهای عرب مانند عربستان سعودی که کمترین علاقه را به قضیه فلسطینی نشان داده و در حال تنظیم روابطاقتصادی و اطلاعاتی با اسرائیل هستند، خود را زیر فشار واقعی احساس نمی کند تا خانه سازی را متوقف کند».

نیویورک تایمز افزود: «نتانیاهو حتی از انتقادهای آمریکا باکی ندارد؛ بنابراین، اوباما قبل از آن که کاخ سفید را ترک کند، باید راهی برای حفظگزینه راهکار صلح بیابد».

نیویورک تایمز نوشته است، بهترین فکر این است زمانی که شورای امنیت در این باره بحث می کند، آمریکا رسما چارچوب توافق صلحی را اعلام کند که بیشتر موضوع های مرتبط، امنیت اسرائیل، آینده اورشلیم (بیت‌المقدس)، پناهندگان فلسطینی و مرزها را در بر بگیرد».

اتحادیه اروپا نیز در روزهای گذشته برنامه های دولت اسرائیل را برای غصب بیشتر اراضی فلسطینی محکوم کرده است.

طرح های تازه برای خانه سازی در صحنه داخلی اسرائیل نیز بحث‌انگیز شده است.

به گزارش هاآرتص، نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای «خانه یهودی» که از اعضای اصلی در ائتلاف دولت نتانیاهو است، روز پنج‌شنبه در این باره گفته است که در راه منضم کردن کرانه باختری به اسرائیل «رواست اگر جان خود را فدا کنیم».

بنت که وزیر آموزش و پرورش است، به نتانیاهو فشار آورده تا از طرح های خانه سازی به خاطر انتقادهای آمریکا عدول نکند.

به گفته این وزیر افراطی، «در قضیه سرزمین اسرائیل باید از شکیبایی عبور کرده به تصمیم‌گیری‌های نهایی برسیم؛ باید هدف ها را نشانه گیری کنیم و رویای ما باید این باشد که "یهودا و سامریه" (کرانه باختری) بخشی از خاک اسرائیل و حاکمیت آن باشد؛ باید همین امروز عمل کنیم؛ باید جان فدا کنیم؛ نباید قبول کنیم که ارض اسرائیل یک هدف تاکتیکی و کشور فلسطین هدف استراتژیک باشد».

در مقابل اسحاق هرتسوگ و زیپی لیونی، رهبران جناح اپوزیسیون اسرائیل، با انتقاد شدید از نفتالی بنت، گفته اند نتانیاهو از ترس کم شدن آرای حزب لیکود و افزایش آرای حزب «خانه یهودی» خواسته‌های راستگرایان را عملی می کند.

XS
SM
MD
LG