لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

رایس سخنرانی آینده نتانیاهو در کنگره آمریکا را مخرب دانست


سوزان رایس
سوزان رایس

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دعوت ملاقات با سناتورهای دموکرات آمریکا را رد کرده است، با نزدیک شدن به موعد سفر بحث‌انگیز او به واشینگتن، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز سخنرانی آقای نتانیاهو در کنگره را موجب لطمه به «تار و پود روابط دو کشور» توصیف کرد.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه، پنجم اسفند، گفت که قبول دعوت رئیس کنگره از سوی نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در مجلسین آمریکا در حال حاضر «برای تار و پود روابط دوجانبه مخرب» است.

این تندترین اظهارنظر یک مقام ارشد آمریکایی درباره سفر جنجالی نخست وزیر اسرائیل به واشینگتن است.

بنیامین نتانیاهو با قبول دعوت جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه کنگره، قرار است روز سوم مارس، ۱۲ اسفند، در برابر مجلسین واشینگتن درباره «خطرات برنامه اتمی ایران» سخنرانی کند.

اما سوزان رایس در مصاحبه روز سه‌شنبه با شبکه آمریکایی پی‌بی‌اس گفت که رخدادهای هفته‌های اخیر موجب شده است که جناح‌بندی‌های سیاسی هم وارد روابط دو کشور شود، در حالی که تا پیش از این، مناسبات آمریکا و اسرائیل «هیچ گاه تحت تاثیر این جناح‌بندی‌ها نبود».

خانم رایس افزود، مردم دو کشور آمریکا و اسرائیل می‌خواهند که ماهیت روابط راهبردی دو کشور از دسته‌بندی‌های سیاسی دور بماند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، ساعاتی قبل از این اظهار نظر خانم رایس نیز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنانی که کنایه‌ای روشن به نتانیاهو بود گفت، کسانی از توافق با ایران انتقاد می‌کنند که از ماهیت این توافق‌ها خبری ندارند.

جان کری روز سه‌شنبه در وزارت خارجه آمریکا افزود، برخی‌ها می‌گویند چون توافقی بد تنظیم شده، پس «مورد پسند ما نیست»، اما من به این افراد توصیه می‌کنم که شکیبا باشند و منتظر بمانند تا ببینند که مذاکرات (با ایران) چه ثمری می‌دهد.

در این میان، به گزارش خبرگزاری رویترز و رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو پیشنهاد ملاقات میان او با سناتورهای دموکرات را در جریان سفرش به واشینگتن رد کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، نتانیاهو در نامه‌ای به دو سناتور آمریکایی نوشته است، چنین ملاقاتی تنها موجب افزایش سوء تفاهم‌ها خواهد شد.

دو سناتور دموکرات، دایان فاینستاین و ریچارد دیوربین، روز دوشنبه این هفته در نامه‌ای به نتانیاهو نوشته بودند در سفرش با سناتورهای دموکرات در یک نشست غیرعلنی به گفت و گو بنشیند.

این دو سناتور نوشته بودند جناح‌بندی سیاسی در روابط اسرائیل و آمریکا ممکن است عواقبی دیرپا داشته باشد.

اما بنیامین نتانیاهو با وجود رد پیشنهاد ملاقات، در نامه خود نوشته است که مناسبات اسرائیل و آمریکا، فراتر از هرگونه جناح‌بندی‌های سیاسی است.

نخست وزیر اسرائیل همچنین خطاب به سناتورها فاینستاین و دوربین نوشته است، تنها به این دلیل دعوت رئیس کنگره آمریکا را برای سخنرانی پذیرفته است که نگرانی عمیق اسرائیل از توافق دردست تنظیم میان کشورهای ۵+۱ با ایران را بیان کند.

جان بینر تایید کرده بود که نه تنها بدون هماهنگی با کاخ سفید از نتانیاهو برای ایراد سخنرانی در کنگره دعوت کرده، بلکه زمانی که این دعوت را به اطلاع ران درمر، سفیر اسرائیل در واشینگتن، رسانده از او خواسته شده تا جایی که می‌تواند کاخ سفید را از این امر بی‌خبر نگه دارد.

بینر گفته بود، «خصومت کاخ سفید با نتانیاهو امری روشن است» و نیز مدعی شد، «هیچ کسی بهتر از نتانیاهو نمی‌تواند خطرات برنامه هسته‌ای ایران را توضیح دهد».

با وجود افزایش انتقادها در آمریکا و در صحنه سیاست اسرائیل از سفر نخست وزیر این کشور به واشینگتن، نتانیاهو روز سه‌شنبه در بیت‌المقدس دوباره گفت: «از هرچه در توان دارد برای مقابله با یک توافق بد میان قدرت‌های جهانی با ایران استفاده خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG