لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

طرح دولت نتانیاهو برای «ساخت ۲۵ هزار خانه دیگر» در شرق بیت‌المقدس


وزیر مسکن اسرائیل روز جمعه از برنامه دولت این کشور برای ساخت ۲۵ هزار خانه در شرق بیت المقدس، اورشلیم، و شهرک‌های کرانه باختری خبر داد.

از این خانه ها، پانزده هزار واحد در «گیوعات هاماتوس» در جاده شرق بیت المقدس به سوی شهر بیت اللحم در کرانه باختری خواهد بود؛ اسرائیل این منطقه را بخشی از پایتخت خود می داند.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، ژنرال یوآو گالانت، وزیر مسکن اسرائیل، روز جمعه، هشتم اردیبهشت، گفت که وزارتخانه او ضمن همکاری با شهرداری بیت المقدس این خانه ها را در شرق اورشلیم می سازد.

وزیر مسکن افزود، طرح ساخت ده هزار خانه در کرانه باختری را نیز در دست بررسی دارد.

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل خبر داده است که این طرح ها به طور رسمی در «روز اورشلیم» در ۲۴ مه، کمتر از یک ماه دیگر، اعلام خواهد شد.

اسرائیل تسلط خود بر شرق بیت المقدس را در جریان جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی، با عنوان «روز اورشلیم» یادآوری می کند.

«روز اورشلیم» امسال که برای آن آیین های ویژه تدارک دیده شده در حالی است که قرار است اندکی پیش از آن، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سفر خارجی خود به اسرائیل برود.

به نوشته جروزالم پست، طرح ساخت‌وسازهای جدید در حالی است که آقای ترامپ دو ماه پیش در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از او خواست در روند خانه‌‌سازی «دست نگهدارد تا بتوان روند صلح را به جلو برد».

صائب عریقات مقام بلندپایه تشکیلات فلسطینی اعلام خانه سازی جدید اسرائیل را، که با دیدار روزهای آینده دونالد ترامپ با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردانی همزمان شده است، نکوهش کرد.

آقای ترامپ روز پنج‌شنبه، هفتم اردیبهشت، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود که می‌خواهد شاهد توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها باشد.

فلسطینی ها می گویند، ساخت و سازهای اسرائیل مانع از تجدید گفت‌وگوهای صلح شده است.

اکثر کشورهای جهان شرق بیت المقدس را منطقه ای «اشغالی» می دانند و می گویند، این بخش باید پایتخت کشور آینده فلسطینی ها باشد.

با وجود این، اسرائیل امیدوار است که آقای ترامپ در سفر ماه آینده خود به این کشور، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، امری که همه دولت های پیشین آمریکا در پنجاه سال گذشته از آن دوری کرده‌اند.

ده‌ها زخمی و بازداشتی در «روز خشم» فلسطینی

همزمان، روز جمعه هشتم اردیبهشت شرق بیت المقدس و کرانه باختری شاهد ناآرامی های گسترده فلسطینیان در «روز خشم» بود.

رسانه های فلسطینی و اسرائیلی از زخمی شدن ده‌ها فلسطینی و دستگیری شمار بیشتری از آنان توسط نظامیان اسرائیلی خبر دادند.

درگیری میان نوجوانان و جوانان فلسطینی مجهز به سنگ و بطری آتش‌زا با نیروهای اسرائیلی، از بعد از اقامه نماز در شهرها و شهرک های فلسطینی کرانه باختری و اطراف بیت المقدس شدت گرفت.

ناآرامی های تازه در حالی رخ داده که مناسبات داخلی میان تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری با حکومت حماس در غزه نیز دستخوش بحران تازه ای شده است.

دولت فلسطینی از یک سو پرداخت پول به اسرائیل برای برق غزه را متوقف کرده و از سوی دیگر، تامین هزینه های جاری مربوط به ادارات غزه را کاهش داده است.

طبق ارزیابی رسانه های فلسطینی، محمود عباس در آستانه دیدار روزهای آینده خود با دونالد ترامپ در کاخ سفید، زیر فشار گذاشتن حماس را در دستور کار قرار داده تا برائت حکومت فلسطینی را از حماس نشان دهد.

در این میان، صدها زندانی امنیتی فلسطینی که در زندان های اسرائیل هستند، به اعتصاب غذای خود ادامه داده اند و حال برخی از آنان وخیم اعلام شده است.

اعتصاب غذای زندانیان امنیتی فلسطینی از «روز اسیر فلسطینی» در دوازده روز پیش آغاز شده است.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، روز جمعه در سخنانی در قطر گفت، «مقاومت فلسطینی راهکارهایی دارد که بتواند با آن دشمن صهیونیستی را به آزاد کردن زندانیان فلسطینی وادار کند».

اسرائیل در معامله شش سال پیش برای آزاد کردن سرباز اسیر خود از دست حماس، ۱۰۲۷ زندانی فلسطینی را آزاد کرد.

XS
SM
MD
LG