لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

سفر نتانیاهو به روسیه در پی «احساس خطر» از معامله اس ۳۰۰


ولادیمیر پوتین (چپ) و بنیامین نتانیاهو
ولادیمیر پوتین (چپ) و بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه، بیست و چهارم اردیبهشت، در سفری که دو هفته زودتر از موعد اصلی انجام شد، برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، راهی این کشور شد.

در حالی که دلیل شتاب نتانیاهو در انجام این سفر اعلام نشده است، مقامات و رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که این کشور از نزدیک بودن معامله تحویل سامانه‌های اس ۳۰۰ روسی به سوریه بسیار احساس خطر می‌کند.

آقای نتانیاهو هفته گذشته در زمانی که در سفر رسمی به چین بود، خود برای خبرنگاران فاش کرد که به دلیل «نگرانی» از چنین معامله‌ای، با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت‌وگوی تلفنی داشته و پیش از آن نیز، با ولادیمیر پوتین تماس تلفنی داشته است.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه، بیستم اردیبهشت، در مسکو گفت که کشورش قصدی برای معامله جدید سلاح با سوریه ندارد و تنها معاملاتی را تکمیل می‌کند که نیمه‌تمام مانده است.

به گفته وزیر خارجه روسیه، معاملات فروش سلاح کشورش «در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام می‌شود».

یک روز پس از این اظهارات آقای لاوروف، روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت که پاسخ لاوروف «مبهم» بود و او روشن اعلام نکرده است که آیا از نظر روسیه معامله اس ۳۰۰ در شمار قراردادهای پیشین با سوریه محسوب می‌شود یا نه.

وزیر خارجه روسیه در حالی از تکمیل قراردادهای کنونی با سوریه سخن گفته است که در گزارش‌های روزهای گذشته وال استریت جورنال و نیویورک تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی اسرائیلی آمده بود که سوریه پول قرارداد ۹۰۰ میلیون دلاری را که در گذشته بر سر آن توافق شده است، در چند قسط به روسیه پرداخت کرده است.

منابع اطلاعاتی اسرائیل گفته بودند این احتمال تقویت شده که روسیه چهار سامانه اس ۳۰۰ را در سه ماه آینده و بقیه سامانه‌های این معامله را همراه با موشک‌های آن با برد ۲۰۰ کیلومتر تا پایان سال ۲۰۱۳ در اختیار سوریه بگذارد.

چند روز پیش از اعلام «نگرانی» علنی نتانیاهو، جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش اسرائیل دو بار هدف‌های مهم نظامی در سوریه را مورد حمله هوایی سنگین قرار دادند.

عملی شدن معامله سامانه‌های اس ۳۰۰ با سوریه می‌تواند مانعی برای موفقیت حملات هوایی از سوی قدرت‌های پیشرفته نظامی علیه سوریه باشد.

کارشناسان نظامی می‌گویند اگر سوریه این سامانه‌ها را فعال کند، ارتش اسرائیل حتی نخواهد توانست از فراز لبنان هدفی در سوریه را منهدم کند.

در حملات اسرائیلی روزهای گذشته گفته شده بود که جنگنده‌ها نیازی به ورود به حریم سوریه نداشته و از آسمان لبنان هدف‌ها را منهدم کرده‌اند.

سامانه اس ۳۰۰ می‌تواند یکصد کیلومتر شعاع هوایی اطراف را شناسایی و ردگیری کرده و با شلیک موشک، جنگنده‌های مهاجم را گریزان کند.

در همین حال سیلوان شالوم، وزیر انرژی اسرائیل، روز دوشنبه گفت که کشورش نگران است نظر به وضعیت سوریه، سرانجام این حزب‌الله باشد که سامانه‌های موشکی روسی را در اختیار می‌گیرد.

حسن نصرالله خود هفته گذشته ابراز «اطمینان» کرد که سوریه در آینده جنگ‌افزارهای بسیار پیشرفته‌تر از محموله‌هایی که اسرائیل منهدم کرده به حزب‌الله خواهد داد.

مقامات آمریکایی گفته بودند که در حملات دو هفته پیش اسرائیل، محموله‌های جنگ‌افزارهایی منهدم شده که در آستانه تحویل از راه سوریه به حزب‌الله لبنان بوده است.

در همین حال به گزارش روزنامه هاآرتص، نتانیاهو در سفر امروز خود به مسکو درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز با پوتین گفت‌وگو می‌کند.

اسرائیل بر این باور است که تغییر ریاست جمهوری در پی انتخابات ۲۴ خرداد ایران در برنامه هسته‌ای این کشور و مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ تغییری ایجاد نخواهد کرد.

تساخی هانگبی، مشاور ارشد نتانیاهو، روز جمعه، بیستم اردیبهشت، گفت که اسرائیل سرنوشت برنامه هسته‌ای ایران را تنها در دست علی خامنه‌ای رهبر ایران می‌بیند و انتخابات ایران برای اسرائیل بی‌اهمیت است.

سفر امروز بنیامین نتانیاهو به روسیه تنها چند ساعته است و هرچند مکان گفت‌وگوها اعلام نشده، اما روزنامه جروزالم پست نوشته است که احتمال دارد دیدار رهبران در جزیره ییلاقی سوچی باشد و نتانیاهو بلافاصله به اسرائیل بازمی‌گردد.

نخست وزیر اسرائیل در سال ۲۰۰۹ نیز در سفری محرمانه به مسکو که بعدها تایید شد، و در حالی که تنها مئیر داگان رئیس وقت موساد او را همراهی می‌کرد، از دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری وقت روسیه، خواست که سامانه‌های اس ۳۰۰ را به ایران نفروشد.

روسیه پس از مدتی عملاً معامله با ایران را با وجود قراردادی که در این زمینه با ایران داشت، لغو کرد و موجب ناخشنودی عمیق سران جمهوری اسلامی ایران گردید.
XS
SM
MD
LG