لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

اطمینان نتانیاهو از مناسبات «قوی» اسرائیل و آمریکا در دوره ترامپ


نخست وزیر اسرائیل ضمن اشاره به این که آقای ترامپ را «به خوبی می‌شناسد» با اطمینان پیش‌بینی کرد که مناسبات کشورش با دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از امروز نیز «قوی‌تر» می‌شود.

بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» در شبکه تلویزیون آمریکایی سی‌بی‌اس افزود: «حمایت ترامپ از اسرائیل بسیار روشن است» و «جای سوال ندارد که او موضعی گرم نسبت به کشور یهود (اسرائیل) و مردم یهودی دارد».

این شبکه اعلام کرده است که مصاحبه با آقای نتانیاهو را روز یک،شنبه، ۲۱ آذر، به طور کامل پخش می‌کند و فعلا تنها فرازهایی از این گفت‌وگو را منتشر کرده است.

این نخستین مصاحبه نخست وزیر اسرائیل با یک رسانه بین المللی بعد از پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات اخیر آمریکاست.

نتانیاهو در استقبال از رئیس جمهور شدن ترامپ در این مصاحبه همچنین گفت: «هیچ گاه به اندازه امروز به جایگاه اسرائیل در جهان امیدوار نبود.»

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس یادآور شده است که دوران نخست وزیری نتانیاهو بیش از هر رهبر دیگر اسرائیل در هفتاد سال اخیر طولانی بوده است.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو در عین حال که به مسیر «پر از دست‌انداز» مناسبات خود با باراک اوباما و اختلافاتش با رئیس جمهوری هشت سال اخیر اشاره کرده، گفته است که «این اختلاف ها شخصی نبود».

آقای نتانیاهو از جمله گفته است، مهم ترین اختلاف او با اوباما، بر سر مذاکرات هسته ای با ایران و سپس برجام بود.

به ادعای بنیامین نتانیاهو، حق او بوده که علیه تهدیدهای ناشی از ایران بایستد و صدای اعتراض خود را نسبت به «بزرگ‌ترین تهدید حیاتی علیه اسرائیل» بلند کند.

در همین حال، نخست وزیر اسرائیل افزود، دولتش با همه ناخشنودی هایی که از برجام داشت، با آمریکا «کنار» آمد و «اکنون نیز مشتاق آغاز به کار دولت ترامپ است تا با او در این باره کار کند».

نتانیاهو چند هفته قبل از انتخابات آمریکا، در حاشیه سفرش برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون نامزدهای انتخابات آمریکا دیدارهای جداگانه‌ای کرده بود.

دونالد ترامپ در آن دیدار سیاست های نتانیاهو را «تحسین» کرده و نیز گفت: «اسرائیل خانه جاودان برای ملت یهودی در سه هزار سال است و آمریکا باید اورشلیم را به عنوان پایتخت متحد اسرائیل به رسمیت بشناسد.»

از سوی دیگر سی‌بی‌اس نوشته است: «با وجود خوش‌بینی شدید نتانیاهو به ترامپ، حمایت یهودیان آمریکا از نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات محدود بود و ۷۱ درصد یهودیان آمریکایی که به پای صندوق رای رفتند، به هیلاری کلینتون رای دادند.»

سی‌بی‌اس یادآور شده است که در میان یهودیان آمریکا انتقادهایی از برخی از اظهارات بیان شده از سوی حامیان و یاران اصلی دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی اش شنیده می شود.

«لیگ ضد افترا» تنها چند روز قبل از انتخابات آمریکا کارزار ترامپ را به خاطر اظهارات «یهودستیزانه» نکوهش کرد.

جاناتان گرین‌بلت، رئیس «لیگ ضد افترا»، در بیانیه‌ای در این باره نوشت که این رویه «باید متوقف شود».

«لیگ ضد افترا» همچنین یکی از نخستین انتصاب‌ها به دست آقای ترامپ در گزینش استیو بنن سردبیر پیشین وب‌سایت دست راستی «برایت‌بارت» به عنوان مشاور راهبردی ارشد، به خاطر «اظهارات یهودستیزانه» او نکوهش کرد.

اما آقای ترامپ اتهامات ضد یهودی بودن را در سخنرانی مارس، اسفند گذشته، در لابی ایپک رد کرده و خود را «یکی از حامیان و دوستان اسرائیل در طول تمامی عمر» توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG