لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

اوباما، خواهان «برنامه‌ریزی برای عقب‌نشینی اسرائیل از کرانه باختری»


در آستانه سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، نشریه آمریکایی ورلد تریبیون گزارش می‌دهد که آقای اوباما از نخست وزیر اسرائیل خواسته است برنامه منسجم و مشخصی برای عقب‌نشینی از کرانه باختری تنظیم کند.

کاخ سفید ماه گذشته تایید کرد که باراک اوباما، در چارچوب نخستین سفر رسمی خود به اسرائیل و کرانه باختری، روز بیستم ماه مارس، سی‌ام اسفندماه، در منطقه خواهد بود و سپس با سفر به اردن، در امان با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هاشمی، دیدار خواهد کرد.

ورلد تریبیون روز دوشنبه، چهاردهم اسفند، نوشت که اوباما خواسته است طرح اسرائیل برای عقب‌نشینی از کرانه باختری به گونه‌ای انجام شود «که در سال ۲۰۱۴ بتوان استقلال کشور فلسطین را اعلام کرد».

به نوشته ورلد تریبیون، این درخواست اوباما برای محک زدن توان رهبری و جدیت نتانیاهو در رابطه با فلسطینی‌ها مطرح شده است.

در حالی که ورلد تریبیون می‌نویسد منابع اسرائیلی نزدیک به دولت این کشور این خبر را فاش کرده و گفته‌اند که نتانیاهو از این خواسته اوباما نگران شده است، دفتر نخست وزیری اسرائیل این امر را رد کرده است.

در همین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که دوشنبه، چهاردهم اسفند، در ریاض بود، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، که او نیز به عربستان سفر کرده است دیدار کرد و به او گفت که دستگاه دیپلماسی اوباما برای استقلال کشور فلسطین تلاش خواهد کرد.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در پیامی که از طریق ویدئوکنفرانس برای حاضران در همایش «ایپک»، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا در واشینگتن، پخش شد، گفت که آماده برداشتن «گام‌هایی در خور توجه» در راه صلح است.

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته ضمن اعلام هم‌پیمانی با تسیپی لیونی، وزیر خارجه اسبق اسرائیل، مسئولیت پیشبرد گفت‌و‌گوهای سیاسی با فلسطینی‌ها را پس از تجدید مذاکرات، به این بانوی سیاستمدار که مدافع صلح با فلسطینی‌هاست سپرد.

همزمان روزنامه اسرائیلی معاریو پانزدهم اسفند نوشت که نتانیاهو قصد دارد گام‌هایی را به نشانه «حسن نیت» خود در آستانه آمدن اوباما به منطقه عملی کند.

معاریو از جمله این گام‌های نشانه «حسن نیت» به تحویل محموله‌هایی از جنگ‌افزار سبک و مهمات به نیروهای انتظامی و پلیس تشکیلات خودگردانی در کرانه باختری، آزاد کردن شماری از زندانیان امنیتی فلسطینی، بهبود مناسبات با تشکیلات خودگردان و نیز واگذاری مسئولیت برخی نقاط دیگر از کرانه باختری به حکومت فلسطینی اشاره کرده است.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، که در روزهای گذشته با بلندپایگان وزارت خارجه آمریکا دیدار کرد خواهان فشار واشینگتن بر اسرائیل برای آزاد کردن ۱۲۰ زندانی امنیتی محکوم به حبس ابد و نیز توقف کامل ساخت وسازهای اسرائیلی‌ها در کرانه باختری شده بود.

در همین حال رسانه‌های اسرائیلی روز دوشنبه نوشتند نظر به این که نتانیاهو با گذشت چهار هفته و نیم از شش هفته مهلتی که برای تشکیل دولت ائتلافی جدید داشته هنوز در این امر موفق نبوده، نتوانسته است حتی بررسی‌های اولیه را برای تعیین نقشه راهی که مورد نظر اوباما در عقب‌نشینی اسرائیل از کرانه باختری است انجام دهد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، اگر نتانیاهو نتواند در روزهای آینده دولت تازه خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس کشورش معرفی کند، سفر اوباما به تعویق خواهد افتاد.
XS
SM
MD
LG