لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

سیاستمدار اسرائیلی نظرات اوباما درباره نتانیاهو را «ریاکارانه» خواند


یکی از بلندپایه‌ترین سیاستمداران اسرائیلی عضو حزب بنیامین نتانیاهو با رد انتقادهای باراک اوباما از سیاست‌های نخست وزیر اسرائیل، این انتقادات را «به دور از عدالت» و «ریاکارانه» نامید.

در واکنش به نظرات باراک اوباما در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی آتلانتیک، تساخی هانگبی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس فراکسیون حزب لیکود در مجلس اسرائیل، روز جمعه، اول خرداد، در مصاحبه با رادیو اسرائیل آقای اوباما را مورد انتقاد قرار داد.

باراک اوباما در مصاحبه با آتلانتیک که روز پنج‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، منتشر شد، به سخنان نتانیاهو در کارزار انتخاباتی دو ماه پیش اسرائیل اشاره کرده بود.

آقای نتانیاهو در اواخر اسفندماه گذشته از یک سو گفت تا او رهبر سیاسی اسرائیل باشد فلسطینی‌ها استقلال کشور فلسطین را باید در خواب ببینند، و از سوی دیگر در روز انتخابات نیز از رای دادن گسترده اعراب شهروند اسرائیل ابراز هراس کرده و به اسرائیلی‌ها هشدار داد که «ببینید که عرب‌ها مانند گله و اتوبوس‌اتوبوس به سوی حوزه‌های رای‌گیری می‌روند!»

نتانیاهو بعد از انتخابات این گفته‌های خود را تا حدی تعدیل کرده و از عرب‌های شهروند اسرائیل نیز ظاهراً پوزش خواست.

آقای اوباما به مجله آتلانتیک گفته بود این سخنان نتانیاهو با ارزش‌های یهودیت که راهنمای خود او در تلاش‌های سیاسی‌اش بوده و نیز با منشور استقلال اسرائیل در تضاد است.

رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با آتلانتیک افزود که این سخنان نتانیاهو در سیاست‌های آمریکا (در قبال دولت اسرائیل) اثرگذار خواهد بود.

در حالی که بنیامین نتانیاهو خود در برابر این اظهارات اوباما سکوت کرده است، تساخی هانگبی که یکی از نزدیک‌ترین سیاستمداران به او در حزب لیکود محسوب می‌شود روز جمعه گفت تکرار انتقاد رئیس جمهوری آمریکا «نابه‌جا» و «ریاکارانه» است.

آقای هانگبی در مصاحبه با رادیو اسرائیل مدعی شد که اوباما باید از ایران انتقاد کند که «شمار اعدام‌ها در آن کشور بسیار زیاد است»، اما در عوض «برای آشتی کردن با چنین رژیمی که رکورددار کشتن مردم خود است خیلی تقلا می‌کند».

اما بعد از این انتقاد هانگبی، باراک اوباما جمعه شب نیز با حضور در یکی از بزرگ‌ترین کنیسه‌های یهودیان واشینگتن، از سیاست های خود در ارتباط با ایران و حمایت از استقلال کشور فلسطین دفاع کرد.

آقای اوباما در این سخنرانی بار دیگر تاکید کرد که اختلاف نظر میان او و نخست وزیر اسرائیل بر سیاست‌های «راهبردی و خلل‌ناپذیر آمریکا در حمایت از اسرائیل اثری ندارد... و ارزش‌های یهودی-مسیحی همواره راهنمای او در تاکید بر حمایت از اسرائیل و قوم یهود بوده و هست....»

اما آقای اوباما افزود، همان گونه که یهودیان استقلال کشور خود را اعلام کردند، فلسطینی ها نیز حق دارند شاهد استقلال کشور خود باشند، و راهکار وجود دو کشور بهترین مسیر برای تامین امنیت اسرائیل در نزاع دیرینه با فلسطینیان است.

رئیس جمهوری آمریکا در این سخنرانی اظهارات خود در مصاحبه با نشریه آتلانتیک را نیز تکرار کرد، که گفته بود توافق اتمی با ایران «به نام خود او تمام می شود» و «پای حیثیت شخصی خود او نیز درمیان است» و لذا تلاش خواهد شد تا «از یک توافق بد هسته ای با ایران جلوگیری شود و توافقی امضا گردد که منطقه و از جمله اسرائیل را امن تر کند و راه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را ببندد... و بتوان حتی ۲۰ سال دیگر با سربلندی گفت که به خاطر این توافق ایران نتوانست بمب بسازد....»

در همین حال رسانه‌های اسرائیل به این امر توجه کردند که ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا، که همیشه در کنیسه مزبور حضور می یابد، در سخنرانی اوباما حضور نداشت، اتفاقی که به گفته این رسانه ها «دستوری از طرف نتانیاهو برای نشان دادن ناخشنودی دولت اسرائیل از رئیس جمهوری آمریکا» بوده است.

XS
SM
MD
LG