لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

عباس «نقشه مرزهای» اسرائیل و فلسطین را از نتانیاهو خواستار شد


محمود عباس
محمود عباس
محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، خواهان آن شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نقشه مرزهای مشخص اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی را ارائه کند.

نیمر حماد، دستیارو مشاور سیاسی ابومازن، روز جمعه، شانزدهم فروردین، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که آقای عباس می‌خواهد بداند که نخست وزیر اسرائیل راهکار وجود دو کشور اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر را در صحنه عمل چگونه می‌بیند و در ارتباط با مرز‌ها، چه راه حلی ارائه می‌کند.

نیمر حماد گفت: «بازگشت به میزمذاکرات مشروط به این است که نتانیاهو مرزهای سال ۱۹۶۷ (تا پیش از «جنگ شش روزه») را به رسمیت بشناسد.»

ابومازن در دیدار دو هفته پیش با رئیس جمهوری آمریکا که به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی آمد، تاکید کرد که بازگشت فلسطینی‌ها به مسیرمذاکرات سیاسی با اسرائیل، مشروط به توقف ساخت و ساز در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس است.

درخواست آقای عباس برای ارائه مرزهای مشخص اسرائیل و کشور مستقل فلسطین در آستانه بازگشت جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی مطرح شده است.

آقای کری روز دوشنبه نوزدهم فروردین برای سومین بار در کمتر از سه هفته برای گفت‌و‌گو با رهبران اسرائیل و فلسطینی به منطقه بازمی‌گردد.

آقای کری پیش از ورود به بیت المقدس، در امان، پایتخت اردن، نیز مذاکراتی با محمود عباس خواهد داشت و پس از گفت‌و‌گو با بنیامین نتانیاهو به احتمال زیاد با رفتن به رام‌الله پاسخ‌هایی را که از نتانیاهو شنیده به آگاهی سران تشکیلات فلسطینی می‌رساند.
اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل، در آخرین مذاکراتی که در پاییز ۲۰۰۸ با محمود عباس داشت، نقشه مرزهای مورد نظر برای تشکیل کشور فلسطین را به آقای عباس ارائه کرد.

بر اساس این نقشه، تا ۹۷ درصد از کرانه باختری به فلسطینی‌ها پس داده می‌شد و در برابر سه درصد بقیه، اولمرت ابراز آمادگی کرده بود به معاوضه زمین در جنوب اسرائیل دست بزند تا پیوستگی سرزمینی میان باریکه غزه و کرانه باختری ایجاد شود.

عباس پیشنهاد اولمرت را نپذیرفت، اما پس از آن که بنیامین نتانیاهو در آوریل ۲۰۰۹ روی کار آمد و مذاکرات صلح راکد ماند، از نپذیرفتن نقشه یادشده بار‌ها به طور تلویحی ابراز پشیمانی کرد.

باراک اوباما در دولت نخست خود تلاش پیگیرانه‌ای برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی راکدمانده اسرائیلی- فلسطینی انجام نداد، اما در دولت دوم و در پی سفر دو هفته پیش خود به اسرائیل و کرانه باختری، نشانه‌های بیشتری از دخالت برای تجدید روند صلح نشان داده است.

در همین زمینه رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی نوشته‌اند که در چارچوب این تلاش جدید آمریکا، قرار است جان کری هر دو تا چهار هفته یک بار به منطقه بیاید.

بنیامین نتانیاهو چند بار گفته است که وجود کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد، اما حاضر به عقب‌نشینی به مرزهای ۱۹۶۷ نیست و نمی‌تواند یهودی‌نشین‌های زیادی را که در ۴۵ سال گذشته در کرانه باختری ایجاد شده به کشور فلسطین منضم کند.
XS
SM
MD
LG