لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

در دیدار با نماینده ترامپ، عباس بر امکان‌پذیری صلح خاورمیانه تاکید کرد


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در دیدار با جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه دونالد ترامپ به اسرائیل و سرزمین های فلسطینی، تاکید کرد که «توافق صلح میان فلسطینیان و اسرائیل امکان‌پذیر است».

بر اساس گزارش خبرگزاری ها، آقای گرینبلات روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفندماه، در رام الله با رئیس تشکیلات خودگردانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

کنسولگری آمریکا در اورشلیم در بیانیه ای در مورد این دیدار نوشت که رئیس تشکیلات فلسطینی بر تعهد در مبارزه با خشونت، تروریسم و فتنه انگیزی فلسطینیان علیه اسرائیل تاکید کرد.

همچنین بر اساس بیانیه کنسولگری آمریکا، محمود عباس از «آمادگی برای همکاری با آمریکا در راه از سرگیری گفت‌وگوهای صلح» سخن گفت.

جیسون گرینبلات به آقای عباس گفته است، دونالد ترامپ آماده است برای دستیابی اسرائیل و فلسطینیان از راه گفت‌وگوی مستقیم همکاری کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها، این فرستاده ویژه دولت آمریکا همچنین به محمود عباس گفته است، کمک مالی دولت آمریکا به فلسطینیان ادامه خواهد یافت.

پیشتر شماری از جمهوری‌خواهان خواهان توقف یا تعلیق در اعطای کمک مالی آمریکا به فلسطینیان، تا زمان «توقف خشونت و فتنه‌انگیزی فلسطینیان» علیه اسرائیل شده بودند.

با وجود این، دولت آمریکا در روزهای گذشته ۲۲۰ میلیون دلار دیگر از تعهدات مالی را که از سوی دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین نهایی شده بود، در اختیار تشکیلات خودگردانی گذاشت.

از سوی دیگر رسانه های فلسطینی خبر داده‌اند که محمود عباس ماه آینده در سفر به آمریکا با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار می کند.

آقای گرینبلات شامگاه دوشنبه، ۲۳ اسفند، با ورود به منطقه، ابتدا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در اورشلیم دیدار کرد.

رسانه های اسرائیل خبر داده بودند، نشست نتانیاهو با گرینبلات، که رون درمر سفیر اسرائیل در آمریکا نیز در آن حضور داشت، بیش از پنج ساعت طول کشیده است.

به گزارش هاآرتص، فرستاده ویژه آمریکا پیش از ترک منطقه، یک بار دیگر با نتانیاهو دیدار می کند.

همزمان، رسانه های اسرائیلی و فلسطینی این احتمال را مطرح کرده اند که در چارچوب گفت‌وگوهایی با میزبانی اردن، چارچوب مشخصی برای دور جدید مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی تعیین شود.

سال ها از آخرین مذاکرات سیاسی دولت اسرائیل و تشکیلات خودگردانی سپری شده است.

در دوران طولانی رکود گفت‌وگوها، عملیات جنگی خونینی در تابستان ۲۰۱۴ میان ارتش اسرائیل و شبه نظامیان جنبش حماس در غزه درگرفت.

از اواخر شهریور ۱۳۹۴ تا دوره اخیر، رشته خشونت های خیابانی فلسطینیان که به کشته شدن بیش از چهل اسرائیلی منجر شد، واکنش های تند اسرائیل را در پی آورد که به کشته شدن بیش از ۲۵۰ فلسطینی انجامید.

XS
SM
MD
LG