لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

طرح قطعنامه پایان «اشغالگری اسرائیل» توسط نماینده فلسطین در سازمان ملل


ریاض منصور
ریاض منصور

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد، خواهان تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت این سازمان شد که بر اساس درخواست فلسطینی‌ها باید تا نوامبر ۲۰۱۶، دو سال دیگر، به «اشغالگری اسرائیل بر اراضی فلسطینی» پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای منصور روز جمعه، ۲۵ مهر، در سازمان ملل گفت، پیش‌نویس این قطعنامه باید تا پیش از خاتمه سال ۲۰۱۴ در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، دو هفته پیش در دیدار با شماری از روزنامه‌نگاران و نویسندگان فلسطینی در رام‌الله، از تنظیم پیش‌نویس این قطعنامه خبر داده بود.

در همین حال، آقای عباس احتمال داد که آمریکا با توسل به «حق وتو» مانع از تصویب این قطعنامه شود، و گفت که در آن صورت، فلسطینی‌ها راهکارهای دیگری را برای استقلال کشور خود عملی خواهند کرد.

درخواست نماینده فلسطین در سازمان ملل برای رای‌گیری در مورد پیش‌نویس قطعنامه «پایان اشغالگری اسرائیل تا نوامبر ۲۰۱۶» در حالی مطرح شد که سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل و شورای امنیت، پیشتر خواهان تعویق در بررسی این درخواست شده بود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۲۳ مهر، در سخنانی در واشینگتن، ازسرگیری روند راکدمانده صلح اسرائیلی- فلسطینی برای تشکیل کشور فلسطین را «امری الزامی» نامیده و حتی گفته بود، موفقیت مبارزه با داعش مشروط به رفع ظلم از فلسطینی‌ها و برپایی فلسطین در جوار اسرائیل است.

اما ریاض منصور روز جمعه گفت، مذاکرات سیاسی فلسطینی‌ها با اسرائیل (برای استقلال کشور فلسطین، که از سال ۱۹۹۳ در جریان بوده)، هیچ نتیجه‌ای دربرنداشته است.

فلسطینی‌ها در دو سال گذشته در حال بررسی گام‌های لازم برای پیوستن به «کنوانسیون رم» بوده‌اند، که بر اساس آن می‌توانند به عضویت دیوان کیفری بین‌المللی لاهه درآیند و از این طریق می‌توانند علیه اسرائیل به این دیوان شکایت کنند.

پاییز دو سال پیش فلسطینی‌ها با رای ۱۳۸ کشور به جایگاه «دولت ناظر غیر عضو» در مجمع عمومی سازمان ملل ارتقا یافتند.

آمریکا و اسرائیل می‌گویند، برپایی کشور فلسطین باید نتیجه روند صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل باشد، اما آخرین دور از مذاکرات آنها که ۹ ماه طول کشید اردیبهشت‌ماه، بدون هیچ حاصلی خاتمه یافت و بلافاصله بروز جنگ ۵۰ روزه ارتش اسرائیل در غزه نیز بر ابعاد این نزاع خونین طولانی افزود.

از سوی دیگر، در روزهای اخیر کشورهای قوی و تاثیرگذار اروپایی برای به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین گام‌های بی‌سابقه‌ای برداشته‌اند.

سوئد دو هفته پیش در اولین اقدام پس از تشکیل دولتی که با ائتلاف سوسیال دموکرات ها و سبزهای این کشور به روی کار آمده است، اعلام کرد که دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

درپی این تصمیم سوئد، مجلس عوام بریتانیا نیز هفته گذشته در اقدامی بی‌سابقه طرح به رسمیت شناختن دولت فلسطین را با اکثریت آرا تصویب کرد.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل روز جمعه خبر دادند که پارلمان اسپانیا هم ممکن است به‌زودی طرح به رسمیت شناختن کشور فلسطین را به رای‌گیری بگذارد.

این اقدامات کشورهای اروپایی شکست سیاسی بزرگی برای دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود؛ اپوزیسیون اسرائیل به این خاطر شدیداً در روزهای اخیر به نتانیاهو و دولت او حمله کرده است.

در این میان، محمود عباس دو هفته پیش گفت وی هرگز حاضر به بازگشت به مسیر جنگ مسلحانه با اسرائیل نیست، چرا که «نبرد سیاسی» جدی با اسرائیل در صحنه‌های بین‌المللی که آغاز شده است، کارآتر از «شلیک گلوله» است.

XS
SM
MD
LG