لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

ریاض منصور عملکرد اسرائیل را تلویحا به آلمان نازی تشبیه کرد


ریاض منصور، سفیر فلسطینی‌ها در سازمان ملل
ریاض منصور، سفیر فلسطینی‌ها در سازمان ملل

سفیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل متحد در پی درگیری لفظی با سفیر اسرائیل در این سازمان، با تشکیل یک نشست خبری، عملکرد اسرائیل را تلویحا با رفتار آلمان نازی قابل قیاس دانست.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، ریاض منصور، نماینده فلسطینی‌ها در سازمان ملل، گفت که تلاش اسرائیلی‌ها برای زدن انگ تروریست به همه فلسطینی‌ها محکوم است و فلسطینیان حق مشروع دارند در برابر اشغالگری مقاومت کنند.

آقای منصور روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت، همچنین در پاسخ به سخنان سفیر اسرائیل در نشست شورای امنیت گفت: «می دانید که همه استعمارگران و اشغالگران، و از جمله آنها که قیام ورشو را سرکوب کردند، ملت های به پا خاسته را تروریست نامیده بودند.»

اشاره ناظر دائم فلسطینی به خیزش یهودیان در گتوی محصور ورشو در اوج جنگ جهانی دوم در برابر حکومت رایش سوم، آلمان نازی، بود. هرچند نازی ها آن قیام را سرکوب کردند اما از این خیزش به عنوان یکی از نقاط قوت یهودیان محصور در تاریخ یاد شد.

اظهارات ناظر دائم فلسطینی در سازمان ملل در پی درگیری لفظی شدید هفته اخیر میان او میان او و دانی دنون سفیر اسرائیل در این سازمان بیان شد.

به گزارش جروزالم پست، سفیر اسرائیل یک دختر نوجوان اسرائیلی را با خود به نشست شورای امنیت برده بود که مادرش به تازگی در کنار در خانه اش در یک یهودی‌نشین کرانه باختری به دست یک فلسطینی با چاقو کشته شد.

سفیر اسرائیل در نشست شورای امنیت گفت، ریاض منصور باید با دیدن این دختر نوجوان «اعمال تروریستی» ماه‌های اخیر فلسطینی ها را محکوم کند.

بر اساس نوشته جروزالم پست، سفیر اسرائیل همچنین بعد از اظهارات ریاض منصور در نشست خبری روز چهارشنبه در سازمان ملل گفت: مقایسه کردن اسرائیل که یک «حکومت مردمسالار» است با نازی ها «مضحک و سخیف» بوده و «جامعه جهانی باید آن را محکوم کند».

با وجود درگیری لفظی شدید سفیران اسرائیل و فلسطینی، شورای امنیت پیشنهاد شماری از اعضای غیردائم شورا را تصویب کرد که بر اساس آن روز ۱۷ اردیبهشت، ششم ماه مه، جلسه «اضطراری» با هدف «دفاع از غیرنظامیان فلسطینی در برابر اشغالگری اسرائیل»، برگزار خواهد شد.

مصر از جمله کشورهای عضو غیردائم شورای امنیت بود که از تشکیل نشست «اضطراری» علیه اسرائیل حمایت کرد.

دانی دنون سفیر اسرائیل در سازمان ملل در اعتراض به این تصمیم شورای امنیت گفت، فلسطینی ها با «دروغ گفتن به دنیا و مظلوم‌نمایی حمایت جامعه جهانی را می طلبند».

این بحث ها در ادامه خشونت های هفت ماه اخیر در روابط میان اسرائیل و فلسطینی ها رخ داده است.

ساعتی قبل از نشست خبری ناظر دائم فلسطینی ها در سازمان ملل، یک خواهر و برادر فلسطینی در شمال بیت المقدس کشته شدند.

خواهر و برادر ۲۳ و ۲۴ ساله از ساکنان شهرک «الرام» در حومه رام الله به هنگام عبور از پست بازرسی اردوگاه قلندیه به سوی بیت المقدس با گلوله کشته شدند.

این نخستین بار در خشونت های اخیر است که خواهر و برادری فلسطینی به طور همزمان کشته می شوند.

اسرائیل اعلام کرد که «دو تروریست» قصد چاقو زدن به نیروها را داشته اند و دختر «خواسته بود دست در کیف کند تا چاقو در بیاورد» و چاقویی نیز در کیف همراه برادرش پیدا شده است.

نیروهای گارد مرزی اسرائیل گفته بودند چون «دست برادر پشت سر خواهرش بوده» آنها «مشکوک» شدند که خواهر خواسته چاقو دربیاورد.

این حادثه در حالی رخ داد که هزاران نیروی پلیس و امنیتی اسرائیل همزمان با عید پسح یهودیان در نقاط حساس بیت المقدس و اطراف آن مستقر شده اند.

تدابیر امنیتی پس از آن در آستانه عید پسح تشدید شد که ده روز قبل برای نخستین بار در پنج سال اخیر، یک اتوبوس مسافربری درون شهری در بیت المقدس منفجر شد که در آن بمبگذار ۱۹ ساله فلسطینی هوادار حماس، عبدالحمید ابوسرور کشته و ۲۰ اسرائیلی زخمی شدند.

در خشونت های هفت ماه اخیر ۲۹ اسرائیلی و چند خارجی قربانی شده و ده‌ها اسرائیلی زخمی گردیده اند و در طرف فلسطینی، تعداد کشته های آنها به ۲۱۰ تن نزدیک شده و ده‌ها فلسطینی نیز در آتشباری های نیروهای امنیتی اسرائیل در نزدیکی مناطق فلسطینی‌نشین زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG