لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

مقام اسرائیلی صلح اسرائیل و فلسطین را «ماموریت غیرممکن» دانست


آویگدور لیبرمن
آویگدور لیبرمن
ساعاتی پس از آن که وزیر خارجه آمریکا روز جمعه، پانزدهم آذر، اسرائیل و فلسطینی‌ها را بسیار نزدیک به پیمان صلح توصیف کرد، همتای اسرائیلی او در واشینگتن گفت که پیمان صلح «هرگز به دست نخواهد آمد و دست‌کم در یک سال آینده محال است».

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، که به آمریکا سفر کرده است افزود مذاکراتی که در ماه‌های گذشته میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در جریان بوده نه تنها «هیچ پیشرفتی» نداشته، بلکه «با بن‌بست» روبه‌رو شده است.

آقای لیبرمن در سخنرانی خود در مرکز مطالعات بروکینگز در همایش صلح «سابان» گفت که «حتی نمی توان در انتظار پیمان موقتی بود» و روند صلح «ماموریت غیرممکن» است.

به گفته لیبرمن، «تضاد دیدگاه‌ها بین دو طرف مذاکره‌کننده بسیار زیاد است؛ میزان اعتماد طرفین صفر است؛ نباید سطح انتظار را نسبت به دستیابی به پیمان صلح بالا برد؛ زیرا وقتی انتظار تامین نمی‌شود، سرخوردگی ایجاد می‌کند».

با وجود این، به گفته آقای لیبرمن، «حتی اگر مذاکرات به پیمان صلح نینجامد، ادامه گفت‌وگوها بین طرفین اهمیت دارد، زیرا اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها چاره‌ای جز زندگی در کنار یکدیگر ندارند».

وی در این میان جست‌وجوی راه‌هایی برای تفاهم «واقع‌گرایانه» را به جای تلاش برای پیمان نهایی صلح پیشنهاد کرد.

لیبرمن در این سخنرانی در واشینگتن گفت که اتهام حمایت او از «ترانسفر» (اخراج فلسطینیان از سرزمین خود) درست نیست؛ بلکه او خواهان معاوضه زمین میان اسرائیل و فلسطنییان است.

آقای لیبرمن که خانه‌اش در یکی از یهودی‌نشین‌های کرانه باختری است، گفت به خاطر «صلح واقعی» حاضر به ترک خانه و واگذاری یهودی‌نشینی است که در آن زندگی می‌کند، اما افزود «مشکل در اینجاست که بختی برای صلح واقعی وجود ندارد».

با وجود این، وی از اندیشه «دو ملت، دو دولت»، به مفهوم حمایت از استقلال کشور فلسطین، ابراز حمایت کرد.

این سخنان لیبرمن در حالی است که از ۹ ماه مهلتی که دولت آمریکا برای مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی تعیین کرده بود، کمتر از پنج ماه باقی مانده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روزهای پنج‌شنبه و جمعه با سفر به اسرائیل و کرانه باختری، در دیدارهای جداگانه با نتانیاهو و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، میزان پیشرفت گفت‌وگوهای سیاسیِ تاکنون انجام شده را بررسی کرد.

آقای کری بعدازظهر جمعه پیش از ترک اسرائیل گفت: «اگر به روند صلح ایمان نداشتم، این سفرهای پی در پی را انجام نمی‌دادم.»

وزیر خارجه آمریکا ابراز نظر کرد که «بیش از هر زمان دیگری این گفت‌وگوها به مرحله نهایی نزدیک شده است» و «پس از سال‌ها، می‌توان حصول به پیمان پایانی صلح را قابل دستیابی دانست».

قرار است لیبرمن روز یک‌شنبه، هفدهم آذر، در واشینگتن با همتای آمریکایی خود دیدار کند؛ این نخستین دیدار سیاسی آن دو از زمانی است که لیبرمن به پست وزارت خارجه بازگشته است.

وی ماه گذشته پس از تبرئه در دادگاه اسرائیل توانست پس از یک سال وقفه به این پست بازگردد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه در دولت اول باراک اوباما، پس از دو ملاقات، به دلیل دیدگاه‌های راست‌گرایانه لیبرمن دیگر حاضر به دیدار با او در اسرائیل یا آمریکا نشد.

لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» از ساخت‌وساز در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، حمایت می‌کند.

گفت‌وگوهای اسرائیلی - فلسطینی تاکنون چند بار به دلیل تصمیم‌های دولت نتانیاهو برای تداوم ساخت‌وساز در یهودی‌نشین‌ها، با بحران روبه‌رو شده و صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، به تازگی استعفا کرد، اما با فشار جهانی کناره‌گیری خود را پس گرفت.

محمود عباس و صائب عریقات در ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند که اگر گفت‌وگوها در پایان ۹ ماه مهلت تعیین شده به پیمان نهایی منجر نشود، برای اعلام استقلال کشور فلسطین به سازمان ملل مراجعه خواهند کرد.

بیست و نهم نوامبر سال ۲۰۱۲ مجمع عمومی سازمان ملل، فلسطینی‌ها را به عنوان «دولت ناظر غیر عضو» پذیرفت، اما این وضعیت سیاسی تا استقلال یک کشور فاصله دارد.
XS
SM
MD
LG