لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

سفر اوباما و پاپ به اسرائیل برای مراسم خاکسپاری پرز


در پی مرگ شیمون پرز، سیاستمدار برجسته اسرائیلی در ۹۳ سالگی، ده‌ها تن از رهبران و شخصیت‌های جهان اعلام کردند در راه رفتن به اسرائیل برای حضور در خاکسپاری پرز هستند.

شیمون پرز که از سال‌ها قبل از شکل گیری کشور اسرائیل فعالیت خود را آغاز کرد بارها وزیر، دو بار نخست وزیر و در دهه هشتاد و اوایل دهه نود عمر خود در یک دوره هفت ساله که تا دو سال پیش ادامه داشت، رئیس جمهوری اسرائیل بود.

شیمون پرز از دو هفته پیش به دلیل خونریزی و سکته مغزی در بیمارستانی در شهر تل آویو بستری بود و بامداد چهارشنبه، هفتم مهرماه، خبر درگذشت او اعلام شد.

حال جسمانی او یک روز قبل از آن رو به وخامت شدید نهاد و خانواده و نزدیکانش فرا خوانده شدند با وی وداع کنند.

کمیته ملی برگزاری مراسم ویژه در اسرائیل اعلام کرد در حال بررسی این احتمال هست که آیین خاکسپاری پرز روز جمعه، نهم مهرماه، در بیت المقدس برگزار شود.

از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان گرفته تا باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در میان رهبران سرشناس جهانی هستند که خبر داده اند برای حضور در این مراسم به اسرائیل می روند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، پرنس چارلز ولیعهد بریتانیا و همسرش لیدی کامیلا، ترزا می نخست وزیر بریتانیا، پادشاه هلند و اعضای خانواده سلطنتی آن کشور، خانواده های سلطنتی نروژ و سوئد، بیل و هیلاری کلینتون، کلاوس یوهانیس رئیس جمهوری رومانی، مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا، انریکو پینیا نی‌یتو رئیس جمهوری مکزیک و شماری از رهبران کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین در میان ده‌ها رهبر و شخصیتی هستند که به اسرائیل می روند.

باراک اوباما در بیانیه خود پرز را «یکی از پدران پایه‌گذار کشور اسرائیل و سیاستمداری [توصیف کرد] که تعهدش به امنیت اسرائیل و تلاش خستگی ناپذیرش برای صلح با امید و خوش‌بینی پایان‌ناپذیر همراه بود».

به گفته آقای اوباما، «کمتر شخصیت هایی در جهان هستند که تاریخ را عوض کرده اند؛ شیمون پرز یکی از آنها بود».

باراک اوباما افزود: «قدردان بودم که شیمون امکان داد خود را دوست او بدانم.»

بیل و هیلاری کلینتون نیز در بیانیه ای نوشتند: «خاورمیانه سرسخت ترین مدافع صلح خود را از دست داد.»

آقای کلینتون در سخنانی این را نیز گفت، «پرز نابغه ای با قلبی بزرگ بود».

بیل کلینتون در سال ۱۹۹۳ در زمان دستیابی به صلح اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین رئیس جمهوری آمریکا بود و از آن زمان دوستی نزدیک خود را با پرز حفظ کرده بود.

تونی بلر نخست وزیر اسبق بریتانیا که در مقام رئیس کوآرتت برای دستیابی به صلح اسرائیلی- فلسطینی بیش از هر رهبر دیگری با پرز دیدار می کرد، در بیانیه ای نوشت، «پرز الهام‌بخش من بود؛ راهنما و دوستی نزدیک.»

فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییت خود نوشت، خبر درگذشت شیمون پرز، «مرد صلح و منبعی پایان‌ناپذیر برای الهام قلب‌ها را جریحه‌دار» می کند و «تنها راه گرامیداشت یاد او تحقق راهکار دو کشوری است».

نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در توییت خود نوشت: «با درگذشت شیمون پرز، جهان یکی از رهبران طراز اول خود، و هند یکی از دوستان مهم خود را از دست داد.»

مرگ پرز به خبر اول رسانه های بین المللی مبدل شد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نوشت «جنگجوی صلح درگذشت»، و نیویورک تایمز از مرگ «معمار امنیت و رویاپرور صلح اسرائیل» نوشت.

اما شماری از سخنگویان فلسطینی و لبنانی‌ها از دست «آلوده به خون» شیمون پرز در کشته شدن فلسطینی ها و ماجرای کشته شدن ۱۱۳ لبنانی در رخداد «کفر قانا» در لبنان یاد کردند.

دولت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل روز چهارشنبه با برگزاری یک نشست ویژه عزاداری با یک دقیقه سکوت به پرز و جایگاه او در تاریخ این کشور ادای احترام کرد.

نتانیاهو در این نشست ویژه گفت: «این نخستین روز از حیات کشور اسرائیل است که بدون حضور پر برکت شیمون پرز آغاز شده است.»

نتانیاهو گفت، شیمون پرز از زمان گرفتن تصمیم های مهم از سوی داوید بن گوریون و دیگر تلاش‌گران برای استقلال اسرائیل، در کنار آنها بود و در هفتاد سال شاهد شکل‌گیری این کشور و تحولات آن بود.

به گفته نتانیاهو، صلح با همسایگان، حتی در زمانی که «آنها دست دراز شده او را برای صلح رد کردند» این آرزو را رها نکرد و به طرزی خستگی‌ناپذیر مبتکر تحولات عملی برای پیشرفت کشور و کمک به بشریت بود و همواره رو به سوی آینده‌ای توام با صلح و زندگی مدرن و امن برای همگان داشت.

نتانیاهو که رقیب سیاسی پرز نیز بود و او را در انتخابات سال ۱۹۹۶ بعد از کشته شدن اسحاق رابین، شکست داده بود، این را نیز گفت که «برای این رقیب سرسخت و پرارزش، احترامی عمیق قائل بودم».

آقای نتانیاهو این را نیز گفت که «رهبران طراز اول جهانی حتی تا آخرین روزهای حیات پربار او در جستجوی ملاقات با ایشان بودند و همسخنی با ایشان را پرارزش می دانستند».

آیین خاکسپاری شیمون پرز و حضور ده‌ها رهبر جهانی در اسرائیل در حالی است که از روز جمعه نهم مهر اسرائیل برای تقریبا یک ماه به خاطر اعیاد سه‌گانه پاییزه یهودیان در حالت تعطیلی مذهبی قرار می گیرد.

با وجود این، طبق آیین یهودیت جسد را باید هر چه زودتر خاک کرد و منتظر نماند.

XS
SM
MD
LG